Článek
Navrhovatel tvrdí, že má pádné důvody: doprava se na znečištěném ovzduší ve městech podílí z osmdesáti procent, přičemž až polovinu škodlivých emisí vytváří jen pět až deset procent všech vozidel. Města a obce tak mají největší motivaci hlídat plnění emisních norem u aut, jejichž nedodržení má dopad na kvalitu života a zdraví místních.
„Loni jsme připravili novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které by mohl nařídit silniční technickou kontrolu kromě státního policisty i strážník obecní policie. Ministerstva dopravy i vnitra však tuto úpravu považovala za nesystémovou,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí.
Resort by podle ní uvítal, kdyby strážníci měli také přístup do informačního systému technických prohlídek.
Stát jde u emisí po řidičích, ale neřeší čachry měřicích stanic
Vysoce kvalifikovaná činnost
Vnitro ani doprava ale s prováděním technických prohlídek zaměřených na emise obecní policií nesouhlasí. „Jedná se o vysoce kvalifikovanou činnost, kterou i v rámci Policie ČR provádí výhradně služba dopravní policie, a to ještě pouze specializované složky v rámci útvarů,“ stojí v dokumentu, v němž se ministerstvo dopravy vypořádává s připomínkami.
Podle Veroniky Krejčí by ovšem kontrolu nemusel uskutečňovat strážník sám. „Mohl by ji provádět za účasti odborně způsobilé osoby, například z Centra služeb pro silniční dopravu, obdobně, jak to dnes provádí policie,“ namítla.
S diskusí chce resort počkat na konec roku, kdy podle květnového usnesení vlády mají ministerstva dopravy a vnitra dodat zprávu o výsledcích měření emisí a STK a navrhnout zlepšení.
Korupce při kontrolách emisí? Prošel i náklaďák, který by ulicí vedoucí k STK neprojel
Podezření z korupce
To, že je překračování emisí škodlivého oxidu uhličitého a dalších plynů problém, potvrzují policejní data. Z 281 letošních kontrol emisí na silnicích bylo 174 se závadami. Pochybení tedy byla u většiny - 62 procent kontrol.
Odborníci, například z Asociace emisních techniků a opravářů, upozorňují na problémy STK a stanic měření emisí, které někdy pouštějí do provozu i nevyhovující auta. Transparency International upozorňuje na problém korupce.
O systému kontrol emisí i STK se zřejmě ještě po dodání požadované zprávy koncem roku bude jednat. Od poloviny příštího roku také začne působit Silniční inspekce, která vznikne přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu.
Kontroly kamionů přitvrdí. Inspektoři dostanou vozy s modrými majáky
Bude moci kontrolovat emise v provozu i bez přítomnosti policie, i když hlavním úkolem jsou kontroly autodopravců, tedy kamionů a autobusů.
Podle Milana Špáse z centra služeb to už dnes v praxi funguje tak, že policie auta zastavuje a pokutuje, ale měření vykonávají technici centra.
„Máme tři zařízení na měření emisí a k tomu několik vyškolených techniků STK. Policie nemá ani jedno, ani druhé. Jenže v zákoně je uvedeno, že kontrolu technického stavu vozidla provádí policie. Takže oni to podepíšou, omezí technickou způsobilost, ale bez našich lidí toho nejsou schopni. Proto taky budeme tyto věci provádět samostatně bez nich,“ dodal Špás.