Článek
Nádražní budovy a další majetek získaly ČD podle Jančury od státu zdarma při transformaci tzv. státní organizace, a proto i další nakládání s nimi musí tuto skutečnost respektovat.
Pokud by stát nádraží, která před tím daroval, odkoupil, poskytl by tím podle Jančury nedovolenou státní podporu jednomu z dopravců. ČD by mohly například tyto peníze investovat do modernizace vozového parku. Tento krok by byl navíc proti legislativě Evropské unie. Zájem o odkoupení nádražních budov od ČD totiž projevila státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
„Dovolujeme si upozornit, že Evropská komise již v případě ČD podobná šetření vede – například ve věci 12 miliard korun nedovolené státní podpory ve věci předchozího prodeje majetku souvisejícího se správou a údržbou dopravní cesty Správě železniční dopravní cesty, tedy státu,“ píše se v dopise.
Podle brněnského podnikatele by mohla nastat situace obdobná letecké společnosti Malév, která v návaznosti na podobnou situaci musela ukončit prodej.
Podle Romana Joklíka z tiskového oddělení ČD, kterého cituje ČTK, jsou dráhy standardní akciovou společností a se svým majetkem mohou nakládat v souladu s platnými zákony a s péčí řádného hospodáře. Nepotřebná nádraží a pozemky tak musí prodat alespoň za odhadní cenu.
Finance pro potřebné
Jak Jančura uvedl, jedinou možnou a legální cestou je bezplatný převod tohoto majetku zpět na stát, který jej následně sám zodpovědně prodá. Do státní kasy by tak mohlo přitéct tímto způsobem 40 až 50 miliard korun.
Tato částka by se měla následně použít „k sanování výpadků příjmů do státního rozpočtu a k omezení dopadů na sociálně slabší skupiny a potřebné a profesní skupiny učitelů či lékařů“.