Článek
Vysoce volatilní situace a vysoké bezpečnostní riziko. Takto Maersk podle agentury AFP odůvodnil svůj krok odklonit své lodě na jinou trasu.
„Všechna plavidla společnosti Maersk, která mají proplout Rudým mořem a Adenským zálivem, budou v dohledné budoucnosti odkloněna na jih kolem mysu Dobré naděje,“ uvedla společnost v prohlášení.
Už v úterý přepravní gigant uvedl, že neobnoví průjezd na trase „až do odvolání“ poté, co došlo k útoku na jeho loď plující pod singapurskou vlajkou.
Další pirátský útok Húsíjů v Rudém moři. USA zasáhly hned a tvrdě
Od loňského 18. listopadu bylo napadeno celkem už 25 obchodních lodí operujících v jižní části Rudého moře a Adenského zálivu, napsala AFP.
Podle Mezinárodní námořní komory (ICS) tudy prochází 12 procent světového obchodu. Rudé moře je tedy klíčovou vodní cestou spojující Středozemní moře s Indickým oceánem, a tedy Evropu s Asií.
Odkloněn byl už náklad ve výši 200 miliard dolarů
Suezským průplavem, který je vstupní a výstupní branou pro lodě vplouvající do této oblasti, propluje každý rok přibližně 20 tisíc lodí.
Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky.
Aby se námořní dopravci vyhnuli útokům jemenských Húsíů, kteří mají podporu Íránu, v posledních týdnech už odklonili plavidla s nákladem zboží celkem za více než 200 miliard dolarů (asi 4,5 bilionu Kč).
Indie vyslala torpédoborce do Arabského moře
Světový obchod se podle manažerů logistických firem proto ocitl v dokonalé bouři – prakticky denně se zvyšují sazby za přepravu, objevují se dodatečné poplatky a různé příplatky, čas dodání zboží se protahuje a hrozí, že výrobky určené k prodeji na jaře a v létě dorazí do obchodů pozdě.
Lodě, které obeplouvají Afriku, totiž pozdě připlouvají do Číny a dalších oblastí v jihovýchodní Asii, aby tam náklad vyzvedly.
Inflační tlak se může vrátit
„Tlak na dodavatelské řetězce, který v roce 2022 způsobil ‚přechodnou‘ část inflace, se může vrátit, pokud budou problémy v Rudém moři a v Indickém oceánu pokračovat,“ řekl podle serveru televize CNBC generální ředitel globální poradenské společnosti Lindsey Group Larry Lindsey.
Americká centrální banka (Fed) i centrální banky dalších zemí bojují s vysokou inflací zvyšováním základních úrokových sazeb, i když je pravděpodobné, že Fed začne brzy sazby snižovat.
Indové obsadili nákladní loď unesenou piráty u Somálska
„Ani Fed, ani Evropská centrální banka (ECB) s tím nemohou nic udělat,“ upozorňuje Lindsey s odkazem na zmíněný tlak na dodavatelské řetězce. Lze proto očekávat, že úrokové sazby se sníží, i když se tlak na růst inflace poněkud zvýší.
Húsíové útočí na obchodní lodě kolem úžiny Báb al-Mandab, která má pro námořní dopravu strategický význam.
Odděluje jižní část Rudého moře od vod Arabského moře. Húsíové už dříve prohlásili, že budou útočit na všechny lodě, které mají nějakou spojitost s Izraelem. Chtějí tak podpořit palestinské hnutí Hamás v boji proti izraelské armádě.
Ceny se za týden více než zdvojnásobily
Sazby za nákladní dopravu z Asie do severní Evropy se tento týden více než zdvojnásobily, cena přesáhla 4000 USD (90 000 Kč) za klasický kontejner, který na délku měří 40 stop (12,2 metru).
Ceny na trase z Asie do Středomoří se vyšplhaly na 5175 dolarů (více než 116 000 Kč) za kontejner a někteří dopravci už avizovali, že od poloviny ledna budou za dopravu kontejneru z Asie do Středomoří účtovat více než 6000 dolarů (zhruba 135 000 Kč). Příplatky se pohybují od 500 do 2700 USD za kontejner.
„Vzhledem k náhlému vzestupu cen za námořní dopravu bychom měli očekávat, že tyto vyšší náklady se v prvním čtvrtletí začnou projevovat i v dodavatelském řetězci a pak dopadnou i na spotřebitele,“ upozornil generální ředitel námořní společnosti OL-USA Alan Baer.
Firmy, které se už poučily z chaosu v dodavatelských řetězcích způsobeném pandemií v letech 2021 a 2022, upraví ceny spíš dříve než později, dodal.