Článek
Vizuálně agresivní cenové taháky, neustále se měnící slevové nabídky, cenová nestabilita, prázdné regály u levného zboží z dovozu či zelenina z druhého konce světa. I tak by se dala popsat situace v některých tuzemských supermarketech.
Většina Čechů bere při nakupování potravin v potaz hlavně cenu, bez ohledu na kvalitu a původ. Na obchodníky ale nelze svádět úplně vše. Nabídka totiž značně odráží i chování a preference spotřebitelů.
Je tedy otázkou, zda mají stamilionové investice do propagace národních značek kvality, jako jsou Klasa a Regionální potravina, v Česku vůbec smysl. Podle ministerstva zemědělství, Zemědělského svazu ČR i potravinářů rozhodně ano. Asociace soukromého zemědělství, která zastupuje především menší podniky a farmáře, ale takovou pomoc považuje za pustý marketing s minimálním reálným dopadem.
Česko je ve výrobě potravin méně soběstačné. Lidé ale mají nižší ceny a větší výběr
Cena versus kvalita
„V posledních letech dochází k mírnému posunu. Češi si více uvědomují význam kvality a původu potravin,“ sdělil Novinkám mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.
Tento trend potvrzuje i Potravinářská komora. „Po pandemii koronaviru a inflační krizi lidé znovu kladou důraz na čerstvost, kvalitu i původ zboží,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek. Bílý to přisuzuje právě větší osvětě, popularizaci lokálních produktů a rostoucímu zájmu o zdravý životní styl.
„Tento trend ovlivňuje i nabídku obchodů, které stále častěji zařazují kvalitnější a lokální potraviny do nabídky. Roste i povědomí českých spotřebitelů o ekologických dopadech dovozu. Podpora přispívá ke zlepšení kvality potravin na trhu,“ míní Bílý.
Značka Klasa je udělována ministerstvem zemědělství výjimečně kvalitním výrobkům. Značkou Regionální potravina jsou oceňovány výrobky, u kterých minimálně 80 procent použitých surovin pochází z konkrétního regionu.
„Pokud chceme, aby spotřebitelé vnímali dlouhodobě otázku kvality jako jednu z priorit při nákupu potravin, je potřeba i nadále značky marketingově podporovat,“ myslí si Zemánek.
Propagační kampaně značek Klasa, Regionální potravina, ale i různých potravin ekologického zemědělství získaly letos od ministerstva zemědělství dotace ve výši 120 milionů korun. Minulý rok to bylo o sto milionů více.
„Podpora malých a středních podniků v zemědělství je klíčová. Zajišťují pracovní místa, pečují o krajinu, podporují ekonomickou stabilitu regionů i potravinovou bezpečnost,“ doplnil Bílý.
S tím souhlasí i Zemědělský svaz ČR. „Podpora značek zvyšuje konkurenceschopnost českých výrobců a posiluje postavení českých potravin na domácím trhu. Výrobci jsou motivováni ke zvyšování kvality výrobků a přispívá to i k udržení potravinové soběstačnosti,“ uvedl předseda svazu Martin Pýcha.
Nové nastavení dotací ohrožuje malé zemědělce v družstvech
Raději méně byrokracie
Jinak to ale vidí menší zemědělci a farmáři. Se stamiliony by raději naložili jinak.
„Asociace soukromého zemědělství nevidí ve značce Klasa za dobu jejího fungování, tedy od roku 2003, nějaký zásadní přínos. Jde o marketingový nástroj a spíše PR pro organizátory, aby to vypadlo, že se něco pro české zemědělce a potravináře dělá. Přínos to může mít pro velké firmy, pro klasického zemědělce ale těžko,“ uvedl předseda Asociace Jaroslav Šebek.
U značky Regionální potravina jsou sice podle asociace určité přínosy patrné, budoucnost ale v tomto pojetí nevidí. Zásadní je podle Šebka pro zemědělce zjednodušení legislativních a administrativních podmínek podnikání tak, aby mohli s menšími náklady produkovat a prodávat.
„Méně byrokracie, uvolnění zbytečně přísných podmínek, systémová podpora - to je cesta, kterou všichni potřebujeme. Je udržitelná, tlumí výkyvy na trhu a pozitivně působí na cenu pro spotřebitele. Tyto nutné kroky ale stojí mnohem více práce i politické odvahy, než pouhý marketing za státní peníze,“ dodal Šebek.
Agrární analytik Petr Havel jeho slova mírní. „Nějakou formou marketingu podporují národní výrobce potravin i jiné země, často i více než Česko. Příkladem může být třeba Rakousko,“ uvedl.
Podle průzkumu ministerstva 90 procent lidí, kteří značku Regionální potravina znají, důvěřuje tomu, že garantuje skutečně kvalitní potraviny z domácí produkce, u značky Klasa je důvěra o šest procent nižší.