Hlavní obsah

Lufthansa testuje nový druh leteckého paliva

Frankfurt

Německé aerolinie Lufthansa testují nový druh ekologického paliva pro využití v leteckých strojích. Oznámila to firma. Výroba biopaliv, která s sebou nesou nižší emise skleníkových plynů, může být šest až osmkrát dražší než výroba běžných leteckých paliv. Biopaliva se ale chápou jako způsob, jak leteckému průmyslu pomoci snížit emise oxidu uhličitého, napsala agentura Reuters.

Foto: Johannes Eisele, Reuters

Letadla společnosti Lufthansa na letišti ve Fankfurtu nad Mohanem

Článek

Lufthansa byla vůbec první leteckou společností na světě, která v roce 2011 začala biopaliva používat v civilních letech. Šlo tehdy o směs leteckého petroleje a biopaliva získávaného z rostlinných olejů a živočišných tuků.

Společnost tehdy touto směsí poháněla jeden motor v letadlech na pravidelných linkách mezi Frankfurtem a Hamburkem. Pokus ale po půl roce ukončila a uvedla, že je těžké najít dostatek spolehlivých zdrojů biopaliv.

Zkvašený bioodpad

Nyní se aerolinky spojily se společností Gevo z USA, která vyrábí alternativní biopalivo na bázi organických sloučenin, a zkoumají, jak jej smísit s normálním leteckým petrolejem tak, aby bylo možné směs použít jako pohonnou látku v letadlech.

Gevo používá zemědělský odpad, který nechá zkvasit a získává z něj formu alkoholu, který je pak pomocí běžné rafinace možné přeměnit na petrolej.

Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) letecká doprava v roce 2012 vyprodukovala 689 miliónů tun oxidu uhličitého a zhruba dvěma procenty se tak podílela na světových emisích CO2.

Britské aerolinie British Airways provádí výzkum paliv získaných z potravinového odpadu. Francouzsko-nizozemská Air France-KLM zase zkoušela palivo z použitého kuchyňského oleje. Podle některých aktivistů by se ale lidé měli snažit omezit plýtvání potravinami a pro flotily letadel prý tohoto paliva není dostatek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám