Článek
Důvod? V listopadu 2022 zablokovali klimatičtí extremisté několik letišť včetně berlínského letiště Willyho Brandta. Prostříhali se plotem, vnikli do bezpečnostního prostoru a vyvolali rozsáhlou operaci spolkové policie odpovědné za ostrahu letiště.
Vzdušný přístav v hlavním městě na dvě hodiny ochromili – s vážnými důsledky pro Lufthansu Group. Musela zrušit deset letů a zařídit jedno náhradní přistání v Lipsku. Dvacet jedna letů nabralo zpoždění včetně letadel společností Lufthansa, Swiss, Austrian a Eurowings, členů Lufthansy Group.
Podle informací deníku Bild právníci letecké společnosti shledali, že je skupina „odpovědná společně a nerozdílně“, takže účet dostalo všech šest aktivistů. Pokud nebude účet zaplacen včas, bude Lufthansa dluh vymáhat soudně.
Mluvčí Lufthansy pro Bild potvrdil: „Eurowings bude jménem leteckých společností skupiny Lufthansa požadovat uhrazení hmotné škody způsobené jednáním aktivistů na letištích v Berlíně, Düsseldorfu a Hamburku. To již bylo učiněno v případě akce v Berlíně. Nad rámec toho se k probíhajícím řízením nemůžeme vyjadřovat.“
Klimatolog odmítl letět letadlem, hrozí mu výpověď
V dopise ministryni vnitra Nancy Faeserové (SPD), ministru spravedlnosti Marcu Buschmannovi (FDP) a ministru dopravy Volkeru Wissingovi (FDP) požadují zpřísnění trestů pro pachatele klimatických zločinů a zpřísnění zákona o letecké bezpečnosti.
Ministr dopravy chce přísnější postih
Ploty nemohou ochránit letiště před akcemi klimatických radikálů – nyní je tak mají odradit přísnější tresty vězení. Ministr dopravy Wissing požaduje vyšší minimální tresty pro klimatické extremisty, kteří pronikli do bezpečnostních zón na letištích. Přísněji by měli být postihováni pachatelé, kteří se trestných činů dopouštějí opakovaně.
Wissing, bývalý prokurátor a soudce trestního tribunálu, pro Bild upozornil: „Náš současný právní rámec zatím nepokrývá cílené akce klimatických aktivistů proti bezpečnému provozu na letištích. Ti, kdo úmyslně paralyzují naše letiště a způsobují hospodářské škody v řádu milionů, musejí počítat s přísným trestem odnětí svobody. Mám na mysli trest odnětí svobody v minimální výši šesti měsíců.“
Ze zprávy Spolkového kriminálního úřadu z dubna 2023 vyplývá, že se už odehrálo 19 vyšetřování trestného činu „nebezpečné narušení leteckého, železničního a silničního provozu“.
Cyklistovi v Berlíně došla trpělivost s klimatickými extremisty
V červenci pronikla tzv. Poslední generace na letiště v Düsseldorfu a Hamburku a její členové se přilepili na letištní plochy. Tím na několik hodin ochromili letový provoz.
Wissing rovněž vyzývá k přísnějším postihům opakovaných přestupků. „Potřebujeme být důslednější a přísnější ve vymáhání dodržování zákonů. Musí existovat rychlejší a přísnější tresty. Pachatelé, kteří během probíhajícího soudního řízení oznámí, že se budou trestné činnosti dopouštět znovu, musí čelit tvrdým sankcím,“ řekl Bildu.
Také bavorský ministr spravedlnosti Georg Eisenreich (CSU) říká: „Trestní právo v zásadě nabízí dostatečné možnosti, jak postihnout přestupky při těchto rušivých akcích.“ Přesto vidí potřebu změny ve dvou bodech. „Například když aktivisté vniknou do prostor letiště a usadí se na letištní ploše, jak se to stalo i v Mnichově. Z mého pohledu současná klasifikace jako vniknutí na cizí pozemek nevystihuje bezohlednost těchto činů. Zde potřebujeme právní změnu.“
A stejně tak když aktivisté blokují vozidla záchranářů. Někteří aktivisté tímto ohrožují zdraví a životy dalších lidí. Eisenreich se vyjádřil jasně: „Musí zde být možné přijmout odpovídající opatření. Pro tyto případy nyní připravuji podnět pro listopadovou konferenci ministrů spravedlnosti.“
Dosud nejvyšší trest: pět měsíců vězení
Dosud nejpřísnější trest nad několika členy tzv. Poslední generace vynesl okresní soud v Heilbronnu. Trojice jen několik hodin po vynesení rozsudku opět přímo zablokovala ulici - a proto nyní musí na několik měsíců do vězení. Okresní soud v Heilbronnu odsoudil dva muže a jednu ženu k trestům odnětí svobody v délce pěti, čtyř a tří měsíců nepodmíněně za nátlak.