Hlavní obsah

Lufthansa může koupit podíl v ITA, ale za určitých podmínek

Evropská komise (EK) povolila německým vlajkovým aerolinkám Lufthansa převzít za 325 milionů eur (8,2 miliardy Kč) 41procentní podíl v italské státní letecké společnosti ITA Airways. Komise to ve středu oznámila v tiskové zprávě. Německá firma ale musí splnit ještě další podmínky, prozatím už se musela vzdát některých tras a slotů. V lednu Komise odmítla plán Lufthansy schválit.

Foto: Remo Casilli, Reuters

Letadlo ITA Airways na letišti Fiumicino v Římě.

Článek

Výměnou za ústupky bude Lufthansa schopna posílit přítomnost na lukrativním jihoevropském trhu. Agentura Reuters uvedla, že jde o jednu ze tří nejvýznamnějších transakcí v odvětví letecké dopravy v Evropě. Aerolinky se snaží o konsolidaci, aby si mimo jiné kompenzovaly rostoucí provozní náklady.

Aerolinky a italská vláda se na transakci dohodly loni v červnu. Komise ale začátkem roku Lufthanse záměr převzít podíl v ITA zamítla. Důvodem byla obava z ohrožení konkurence, mimo jiné na linkách mezi Itálií a střední Evropou. Komise proto zahájila hloubkové zkoumání záměru, které mělo být dokončeno začátkem června. Později však EK termín prodloužila do 4. července, protože Lufthansa a italská vláda nabídly Komisi další ústupky.

ITA nabízí německému dopravci lepší přístup do jižní Evropy a na klíčové dálkové trasy. Lufthansa má opci převzít celou ITA, pokud se zlepší její finanční výsledky.

Regulační orgány požadovaly od Lufthansy velké ústupky, aby zmírnily obavy, že by dohoda mohla snížit konkurenci v Itálii na některých krátkých a dlouhých trasách. Antimonopolní orgány v Evropě se také obávají, že tři největší letecké skupiny v regionu - IAG, Air France KLM a Lufthansa - se stávají příliš dominantními. To by ve výsledku mohlo spotřebitelům zhoršit možnost výběru a učinit létání méně dostupným.

Společnost ITA Airways zahájila provoz v roce 2021 jako státní podnik. Je nástupnickou společností aerolinek Alitalia. Za rok 2022 firma vykázala ztrátu asi 486 milionů eur (12,2 miliardy Kč), zejména kvůli přetrvávajícím dopadům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty. Loni ztráta klesla na pět milionů eur.

V současné době má ITA přibližně 4500 zaměstnanců. Pro srovnání, skupina Lufthansa má nyní téměř 99 000 zaměstnanců a v minulosti už integrovala tři bývalé státní letecké společnosti - Swiss, Austrian a Brussels Airways.

Lufthansa zdraží letenky, promítne do nich ekologický poplatek

Ekonomika

Výběr článků

Načítám