Hlavní obsah

LPG je o polovinu levnější než benzin. Zájem stoupá

Rekordní ceny pohonných hmot nutí některé motoristy k úvaze o alternativních palivech, která jsou o dost levnější než benzin a nafta. Náhradou může být zkapalněný ropný plyn LPG. Stojí v porovnání s benzinem jen asi polovinu, i když auta na LPG mají o 15 až 20 procent vyšší spotřebu.

Foto: Petr Horník, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zájem o tuto alternativu stoupá. Vozy na LPG lze pořídit u některých automobilek přímo z výroby, v Česku v tomto ohledu kraluje Dacia. Těch se v provedení LPG loni podle údajů Svazu dovozců automobilů prodalo 2259, ale letos od ledna do května již 1421. Cena LPG modelu se přitom příliš neliší od benzinu, třeba model Sandero vyjde standardně asi o 13 tisíc korun dráž a vůz si lze pořídit od 315 tisíc korun.

Podle výkonného předsedy České asociace LPG Ivana Indráčka si však ročně ještě mnohem více vozů nechávají motoristé na LPG přebudovat. „Loni si lidé nechali na LPG předělat kolem 5000 aut,“ řekl v úterý Právu Indráček. Na LPG lze upravit standardní benzinové vozy, cena takové úpravy se pohybuje přibližně od 20 do 40 tisíc korun.

Zájem zákazníků o plynová, hybridní a elektrická auta významně roste

AutoMoto

Náklady na úpravu vozu se tak vrátí po ujetí několika desítek tisíc kilometrů, podle Indráčka je to odhadem 30 tisíc km. Řidičům, kteří jsou na cestách často, se tak náklady na úpravu vrátí už za pár měsíců nebo za rok. Čerpacích míst je po celé ČR okolo tisíce, tedy zhruba čtyřikrát méně než benzinových pump.

Nevýhodou parkování

Auto na LPG při současných cenách podle výpočtu Práva uspoří na ujetém kilometru přes jednu korunu. Dacia na svých stránkách uvádí, že benzinové sandero s litrovým motorem spotřebuje 5,3 litru na 100 kilometrů a obdobný LPG model 7 litrů. Při průměrné ceně 47,43 Kč za litr Naturalu 95 tak kilometr v benzinové dacii vyjde na 2,51 Kč. LPG se podle Indráčka nyní prodává asi za 20 Kč za litr. Kilometr v sanderu tak s LPG vyjde na 1,40 Kč.

Pokud bychom porovnali náklady s autem na naftu se spotřebou 5 litrů na 100 kilometrů, zaplatí jeho majitel při průměrné ceně nafty 46,63 Kč za ujetý kilometr 2,33 Kč, tedy asi o 90 haléřů více než s LPG. O oblibě LPG u Dacie hovoří i to, že modelu Sandero se letos prodalo více s LPG než s benzinovým motorem.

Cena benzinu je znovu rekordní, litr stojí v průměru 47,43 koruny

Ekonomika

LPG se podle Indráčka vyrábí při rafinaci ropy nebo se těží společně se zemním plynem a v obou případech se jedná o odpad. Výhodou v současné situaci je, že cena LPG není primárně závislá na Rusku a dlouhodobě osciluje kolem úrovně poloviny ceny benzinu, a to platí i v současnosti. Auta na LPG ale mají i některé nevýhody. Nádrž se při předělání vozu podle Indráčka umisťuje většinou místo rezervního kola, což může být problém při defektu.

Alternativou je nádrž přímo v zavazadlovém prostoru, jehož objem se tím ale o dost zmenší. Další nevýhodou je častá nemožnost parkovat v podzemních parkovištích. Podle Indráčka nejde o zákaz, ale o to, že parkovat s LPG lze jen na parkovištích, která jsou vybavena čidly a při zjištění úniku plynu zesílí odsávání vzduchu, a plyn se tak odsaje ven. Podzemní parkoviště ale těmito technologiemi často vybavena nejsou. „Třeba v novém parkování na Černém Mostě v Praze s autem na LPG ale zaparkujete,“ dodal Indráček.

Výběr článků

Načítám