Hlavní obsah

Loni v Praze havarovalo přes 1500 tramvají. Dopravní podnik otestuje antikolizní systém

Novinky, tov

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude v září poprvé testovat antikolizní systém tramvají, uvedla v pátek mluvčí DPP Aneta Řehková. Systém by měl zabránit nehodám tramvají, které jsou v posledních letech poměrně četné.

Foto: David Ryneš, Novinky

Statistika nehod tramvají DPP od roku 2008

Článek

Systém bude podnik nejprve testovat na tramvaji typu T6A5 v areálu opravny tramvají v Malešicích. Pokud bude dobře fungovat, počítá se s dalším testováním v provozu na vybraných tramvajích.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Tramvaj typu T6A5

„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude toto vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ řekl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.

Zastaví za řidiče

Systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče tramvaje. U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají může tento antikolizní systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. Zařízení pro účely testování poskytne bezplatně americká firma Protran Technology.

Podle statistik DPP došlo loni k 1572 nehodám tramvají, což je více než v přecházejících letech. Z toho 231 nehod bylo zaviněno řidičem tramvaje. Plány zavést bezpečnostní systém DPP představil poprvé v červenci, nedlouho poté, co se v Ječné ulici srazily dvě tramvaje a zraněno bylo 23 lidí.

Statistika nehod tramvají DPP v období 2008–30. 4. 2018
rokpočet nehodzavinění řidičem tramvajezavinění cizího řidičesrážka TRAM s chodcem
20081441219105576
20091421225102191
20101432242104076
2011127917795969
2012128220494362
2013130220493882
2014139422699990
2015135919498499
20161353183102675
201715722311164111
do 30. 4. 20185188737729
Zdroj: DPP

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut, tak aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu na delší dobu. Tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti,“ dodal Vytiska.

V Praze se v Ječné ulici srazily dvě tramvajeVideo: Novinky

DPP v předepsaných intervalech pravidelně kontroluje a měří tzv. zábrzdné dráhy všech tramvají. Nejúčinnější brzdnou sílu mají nové tramvaje typu 15T ForCity.

„Například při rychlosti 40km/h na rovné koleji a neobsazené tramvaji cestujícími dokáže zastavit na vzdálenost cca 18 metrů,“ upřesnila mluvčí Řehková.

Související témata:

Výběr článků

Načítám