Článek
Systém bude podnik nejprve testovat na tramvaji typu T6A5 v areálu opravny tramvají v Malešicích. Pokud bude dobře fungovat, počítá se s dalším testováním v provozu na vybraných tramvajích.
„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude toto vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ řekl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.
Zastaví za řidiče
Systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče tramvaje. U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají může tento antikolizní systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. Zařízení pro účely testování poskytne bezplatně americká firma Protran Technology.
Podle statistik DPP došlo loni k 1572 nehodám tramvají, což je více než v přecházejících letech. Z toho 231 nehod bylo zaviněno řidičem tramvaje. Plány zavést bezpečnostní systém DPP představil poprvé v červenci, nedlouho poté, co se v Ječné ulici srazily dvě tramvaje a zraněno bylo 23 lidí.
Statistika nehod tramvají DPP v období 2008–30. 4. 2018 | ||||
---|---|---|---|---|
rok | počet nehod | zavinění řidičem tramvaje | zavinění cizího řidiče | srážka TRAM s chodcem |
2008 | 1441 | 219 | 1055 | 76 |
2009 | 1421 | 225 | 1021 | 91 |
2010 | 1432 | 242 | 1040 | 76 |
2011 | 1279 | 177 | 959 | 69 |
2012 | 1282 | 204 | 943 | 62 |
2013 | 1302 | 204 | 938 | 82 |
2014 | 1394 | 226 | 999 | 90 |
2015 | 1359 | 194 | 984 | 99 |
2016 | 1353 | 183 | 1026 | 75 |
2017 | 1572 | 231 | 1164 | 111 |
do 30. 4. 2018 | 518 | 87 | 377 | 29 |
Zdroj: DPP |
„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut, tak aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu na delší dobu. Tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti,“ dodal Vytiska.
DPP v předepsaných intervalech pravidelně kontroluje a měří tzv. zábrzdné dráhy všech tramvají. Nejúčinnější brzdnou sílu mají nové tramvaje typu 15T ForCity.
„Například při rychlosti 40km/h na rovné koleji a neobsazené tramvaji cestujícími dokáže zastavit na vzdálenost cca 18 metrů,“ upřesnila mluvčí Řehková.