Hlavní obsah

Lidovecká frakce v EP chce rozložit emisní cíle, aby zmírnila pokuty pro automobilky

Pokuty, které se mají od příštího roku uplatňovat vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, by neměly být tak přísné. Frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu, přišla s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tímto návrhem přitom souhlasí například i Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), uvedla česká poslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Výrobní závod Hyundai v Nošovicích

Článek

Na základě této pozice chce frakce nejspíš v lednu předložit europarlamentu rezoluci týkající se automobilového průmyslu, pro kterou bude nyní hledat podporu. Rychle by podle Nerudové měla jednat i Evropská komise a přijmout nezbytná opatření.

„Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily, nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ uvedla Nerudová. Vyjednávání v rámci lidovecké frakce bylo podle ní velmi těžké, ale nakonec se podařilo dohodnout „silný kompromis“. Při vyjednávání byla v úzkém kontaktu právě i s organizací ACEA i se zástupci společnosti Škoda.

„Ukázalo se, že když si to Češi umí odpracovat, tak i ve velké frakci máme svoji váhu, a potom se nám to bude velmi dobře v EP prosazovat, když za sebou budeme mít 188 europoslanců,“ dodala s tím, že má například signály i z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR), že by rezoluci mohli podpořit.

Česko bojuje za zmírnění drtivých pokut pro automobilky za emise

Ekonomika

Právě Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzvaly nedávno Evropskou unii, aby zmírnila pokuty, které se mají od příštího roku vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, uplatňovat.

Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.

Jak uvedl Vlček na konci listopadu, za silný signál v této souvislosti považuje nedávné prohlášení šéfky nové Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové. Ta totiž prohlásila, že se hodlá agendě automobilového průmyslu a problémům, kterým nyní automobilky čelí, věnovat osobně.

Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.

Emise z dopravy a znečištěné řeky. Česko má stále ekologické potíže

Ekonomika

Výběr článků

Načítám