Článek
Svaz pekařů se nyní obává poklesu cen i u dalších řetězců. Zároveň tvrdí, že na snižování nákladů ve výrobě není prostor.
Zlevnění v Lidlu podle Dřízala nebylo zatím na úkor dodavatelských cen. „Obchodník si v tomto případě snížil u výrobku vlastní marži, která je u rohlíku dostatečně vysoká. Mohlo by se zdát, že je vše v pořádku. Bohužel toto snížení ceny může mít pro pekaře velmi negativní dopady,” dodal.
Nízké ceny pečiva podle něj navíc degradují práci českých pekařů v očích spotřebitelů.
Jak se za 30 let proměnil český jídelníček? Statistici zveřejnili čísla
Svaz upozornil, že ani současná běžná cena 1,90 Kč za rohlík neodpovídá reálné hodnotě produktu, podle něj se před deseti lety prodávalo toto pečivo za 2,50.
„Vezměme si názorný příklad z minulosti - před rokem 1989 se rohlík prodával za 30 haléřů, přitom byla jeho cena ještě dotována státem tzv. zápornou daní z obratu. Za uplynulých 30 let se náklady pekařům zvedly zhruba desetkrát - tímto jednoduchým propočtem si můžeme lehce spočítat cenu, za jakou by měl být rohlík prodáván. Odpovídá poměrně přesně ceně rohlíku v pekařských speciálkách, kde si cenu stanoví sami pekaři," podotkl Dřízal.
Podle svazu se v Česku denně vyrobí kolem 13 milionů rohlíků, do řetězců se jich dodává kolem osmi milionů. „Dodavatelská cena deset haléřů pod výrobními náklady znamená pro obor roční ztrátu 290 milionů korun, které pak chybí na rozvoj, investice, mzdy zaměstnanců,” upozornil.
Zástupci řetězců Kaufland a Billa uvedli, že cenu 1,90 Kč za rohlík chtějí držet.
Úpravu cen nevyloučily Globus, Penny Market ani Albert.
Podobnou debatu a reakce pekařů rozpoutal už před časem řetězec Kaufland, když dočasně v akci prodával rohlíky jen za 50 haléřů. Konkrétně to bylo na jaře 2018. Penny, Lidl a Tesko pak v květnu snížily ceny rohlíků na 1,20 Kč.