Článek
Dokládají to například údaje největšího českého inzertního webu Sreality. Počet dotazů na prodej garáže či garážového stání v rámci vyhledávání stoupl v letošním prvním kvartále v porovnání s koncem loňského roku asi o deset procent.
„Lidé mají na Sreality.cz větší zájem o koupi garáží a garážových stání. Poptávka po pronájmech tvoří přibližně jen čtvrtinu vyhledávacích dotazů na tento typ nemovitostí,“ řekla Šarlota Smutná, datová analytička Seznam.cz.
Stavební řízení zdraží, za studnu místo tří stovek 10 tisíc korun
Nejvíce garáží a garážových stání bylo k dispozici v Jihomoravském kraji, Praze a Ústeckém kraji. Nejdražší bylo hlavní město, kde průměrná garáž v nabídce stála 816 tisíc korun. Nejlevněji naopak vyšly v Moravskoslezském kraji. Tam se cenovky v průměru pohybovaly lehce pod 340 tisíci korunami. Pronájem garáže vyjde napříč Českem mezi 2200 a 2600 korunami měsíčně.
V meziročním porovnání nabídkové ceny vzrostly u pronájmů garáží o pět procent a u prodejů o procento.
Garáže a garážová stání cenově ustály i ochlazení realitního trhu. To vyvolala válka na Ukrajině a vysoká inflace. Lidé v nejistotě raději šetřili a zároveň jim s ohledem na zvyšující se životní náklady nezbývalo tolik volných prostředků na nákup nemovitostí. Zatímco například byty kvůli tomu mírně zlevnily, ceny garáží setrvale rostly.
Ukazují to data o realizovaných cenách, tedy částkách, za něž se daná nemovitost skutečně prodala. Ty sbírá realitní makléř a analytik Iztok Toplak. Ukazují, že například v Praze loni meziročně garáže zdražily o 16 procent a dostaly se nad hranici 50 tisíc korun za metr čtvereční.
Toplak rozděluje trh s garážemi a garážovými stáními na tři oblasti. Kromě Prahy sleduje také Brno a zbytek Česka. Z těchto tří klesly ceny jen v Brně.
Návratnost je horší než dříve
I proto si Toplak nemyslí, že by poptávka v letošním roce ožila natolik, aby zájem atakoval rekordní čísla z let 2021 a 2022. „Návratnost investice do garáží a bytů se vyrovnala,“ konstatoval Toplak.
Na konci loňského roku se garáže z pronájmu zaplatily zhruba za necelých 26 let, asi o pět let později, než tomu bylo v roce 2022. V případě bytu to však tehdy bylo kolem 28 let, nyní podle Toplakových dat činí 24 let.
Současné mírné oživení zájmu přikládá makléř hlavně nižší srovnávací základně. Loni se trh teprve začal postupně probouzet ze zmiňovaného útlumu. Poptávka je podle Toplaka hlavně po větších garážích, které mohou sloužit také jako domácí sklad.
To potvrdila i Smutná. „U garáží uživatelé uvádějí například požadavek na elektřinu nebo vodu. Lidé totiž vyhledávají garáže nejen pro parkování vozidel, ale i pro možnost zřízení dílny a úschovu předmětů,“ řekla analytička. Populární jsou podle ní také garáže, které umožňují dobíjení elektromobilů.