Hlavní obsah

Lidé z Favoritu zůstávají bez výplat

Novinky, Ivan Blažek
PRAHA

Čtvrt roku bez výplat a mizivé naděje do budoucna. Tak vypadá současná situace na bývalé vlajkové lodi českých výrobců jízdních kol v rokycanském Favoritu, který loni v prosinci za 25,5 miliónu odkoupila po konkursu společnost Bike Technology&Public Relations z cyklistického impéria podnikatele Josefa Kozumplíka.

Foto: Milan Haluška

Ilustrační foto

Článek

"Mzdu jsme nedostali za červen a červenec. Zálohu na srpnový plat obdrželo pouze několik zaměstnanců, které si chce firma udržet," řekl Právu odborář Miroslav Tengler.

"Lidi dělají zadarmo. A že by dostali výplatu za září, tomu tady nikdo příliš nevěří. Ta firma prostě nefunguje," dodal. Ke zpožďování výplat zde přitom docházelo i v předešlých měsících.

Stavy pracovníků klesly od minulého roku ani ne na polovinu, podnik nyní eviduje necelých čtyřicet lidí. "Do práce jich ale chodí asi jen patnáct, ostatní by stejně neměli co dělat. A tak většinou marodí. Když ukončí nemocenskou, jdou rovnou jinam," podotkl odborář.

Ředitel rokycanského podniku Jan Lenický připustil, že přímo kvůli nevyplácení mezd odešlo asi deset lidí. "Na druhou stranu zůstává řada skalních pracovníků, kteří by mohli jít jinam a za lepší platy," doplnil.

Odběratelé neplatí?

K vysvětlení tristních poměrů se vedení společnosti příliš nemělo. Jednatel Bike Technology Relations Pavel Švajda si v pondělí vyžádal čas na písemné vyjádření, ředitel Lenický naznačil, že problémy se odvíjejí od platební nekázně odběratelů rokycanských kol. "Peníze jsou, ale máme je v hotových výrobcích, materiálu a pohledávkách," poznamenal. Značná část zdejší produkce směřuje do Itálie.

Někteří zaměstnanci se už obrátili s žádostí o pomoc na místní úřad práce. "Očekávali, že rovnou dostanou peníze na chleba"," uvedla jeho ředitelka Věra Strnadová. "Bohužel, tak rychle to nejde. Abychom mohli alespoň částečně kompenzovat nevyplacené mzdy, musel by někdo na tento podnik podat návrh na konkurs."

Tato věc je ale podle Tenglera už v běhu. "Návrh podali v září zaměstnanci bývalého Velamosu, který rovněž spadá pod Bike Technology Relations. Teď jen každým dnem čekáme, až to potvrdí soud."

Odboráři nemohou spoléhat na svou jinak asi nejsilnější zbraň. "Stávkovat, když není práce, nemá naprosto žádný smysl," uzavřel Tengler.

Související témata:

Výběr článků

Načítám