Hlavní obsah

Lidé více utráceli za oblečení a také za auta

Praha
Aktualizováno

Tržby maloobchodníků v září meziročně vzrostly o 3,5 procenta. Lépe než před rokem se prodávaly především automobily a také textil. V pondělí to uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Analytici jsou vyšším číslem příjemně překvapení, očekávali růst kolem dvou procent.

Článek

Podle analytika společnosti Citfin Jiřího Šimka nakupují automobily především firmy, které začaly obnovovat vozový park, loni to téměř nedělaly. "Také spotřebitelé začínají více utrácet, i když ti jsou zatím limitováni vysokou nezaměstnaností a malým nárůstem mezd," uvedl Šimek.

Výrazně se zvýšily tržby za prodej obuvi a textilu. "Podle sdělení některých prodejců začali spotřebitelé letos o něco dříve nakupovat zimní oblečení včetně toho sportovního," sdělil ČSÚ.

Podle Šimka lze očekávat, že lidé s oživením začnou více nakupovat v malých prodejnách, v krizi dávali přednost levnějším hypermarketům.

„Růsty prodejů hlásí také internetoví prodejci, kterým se daří přesvědčovat stále více Čechů k nákupům on-line. I když je u nich stále hlavním argumentem cena, na což zákazníci v ekonomicky nejistých časech slyší, očekáváme, že tento prodejní kanál bude zvyšovat svůj podíl na trhu i v následujících letech,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit, s tím, že pro komunikaci se svými zákazníky ho stále více využívají i kamenné obchody.

Michal Brožka z Raiffeisenbank upozornil i na to, že lidé začali vydávat více peněz za rekreaci a kulturu, o 7,7 procenta více než loni.

Dopravci nakupují v zahraničí

Méně se prodávaly pohonné hmoty. S oživením by jejich prodej měl jít nahoru, protože ale ČR zavedla vyšší spotřební daně, začali velcí dopravci pohonné hmoty nakupovat v zahraničí.

Výběr článků

Načítám