Hlavní obsah

Lidé stále více utrácejí v obřích nákupních centrech

PRAHA

Lidé stále více utrácejí v obřích nákupních centrech. Na růstu zářijových maloobchodních tržeb se právě hypermarkety podílely z jedné třetiny, vyplývá z odpovědí ekonomů.

Článek

Naopak rekordně vysoké ceny za pohonné hmoty část obyvatel donutili omezit cesty autem. Češi však nečekaně šetřili i na oblečení.

Tržby maloobchodníků v září bez očištění meziročně vzrostly o 4,9 procenta, po očištění o sezónní a kalendářní vlivy vzrostly meziročně reálně o 3,8 procenta. Ve srovnání s předchozím měsícem však lidé utráceli méně, když v srpnu tržby meziročně stouply o revidovaných 6,4 procenta, uvedl dnes ČSÚ.

Podle Vladimíra Pikory z Volksbank za vyšším růstem tržeb v září stojí růst tržeb v telekomunikacích, které vzrostly o 11,1 procenta. "Telekomunikace tak budou pravděpodobně patřit k jedněm z hlavních tahounů české ekonomiky v roce 2005. Není se proto čemu divit, že si akcie Telecomu připsaly od začátku roku více než 32 procent," řekl.

S rozvojem informačních a telekomunikačních technologií začaly strádat tržby knihkupců. Ale i digitalizace se dá využít v tomto oboru. "Zvláště chopí-li se námětu notorický autor bestsellerů Dan Brown. V září police knihkupců zaplnila jeho poslední kniha, Digitální pevnost. Výrazně zvýšit zájem o knihy dnes snad už dokáží jen Harry Potter a právě thrillery Dana Browna," dodal David Marek ze společnosti Patria Finance.

Pikora však upozorňuje, že právě září bylo z hlediska statistik výjimečné. Lidé se totiž snažili předzásobit pohonnými hmotami na začátku měsíce a ve zbytku měsíce nakupovali jen málo a čekali na pokles ceny. "Proto reálně se tržby čerpacích stanic zvýšily jen o 0,2 procenta. Menší množství nakoupených litrů však bylo vykompenzováno vyšší cenou. Nominálně se tak tržby za pohonné hmoty zvýšily o 21,3 procenta," dodala Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance.

Září bylo ale nestandardní i ve skladbě zboží, za které se nejvíce utrácelo. Zatímco v posledních dvou letech stabilně rostly útraty za oblečení a obuv (v posledních měsících dvojciferným tempem), v září se spotřebitelé při nákupech oblečení a obuvi značně omezili. Za toto zboží utratili jen o 1,4 procenta více než před rokem. Podle Šichtařové je na vině absence výrazných slev.

Podle Pikory dramatické zpomalení růstu tržeb v září rovněž naznačuje, že trh je již textilem a obuví nasycen a spotřebitelé se k větším nákupům nechají zlákat jen slevami. "Oblečení přitom má u nás kam klesat. Porovnáme-li ceny oblečení u nás a například v Británii, zjistíme, že je oblečení u nás velmi drahé a může klidně zlevnit o 20 procent," dodal.

Související témata:

Výběr článků

Načítám