Hlavní obsah

Lidé si stěžují na pidipísmo u rozmrazeného pečiva

Aktualizováno

Obchody musí od začátku srpna označovat pečivo, které není čerstvé a je jen dopékané z rozmrazených polotovarů. Ne všechny to ale dělají ke spokojenosti zákazníků. Státní zemědělská a potravinářská inspekce má už několik podnětů, v nichž si lidé stěžují na malé nečitelné písmo, případně úplnou absenci nápisů.

Nové značení pečiva v prodejnáchVideo: Novinky

Článek

Některé obchody nápisy umístily viditelně, zákazník na první pohled rozliší, zda si kupuje pečivo čerstvé nebo půl roku staré, které jen před 15 minutami v obchodě dali do trouby rozpéct.

Jiné ale použily malé písmo a povinný nápis "rozmrazeno" či "ze zmrazeného polotovaru" téměř nejde přečíst.

Podle odhadu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se v současnosti dopéká téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva prodávaného v obchodních řetězcích.

Podle ankety Novinek mezi zákazníky je to ale většině lidí jedno, uvádějí například, že nemají čas zkoumat původ potraviny.

Označení se týká i sladkého pečiva

Povinné značení některých pekárenských výrobků, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů či prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, se vedle běžného pečiva či chleba vztahuje také na sladké pečivo a některé cukrářské výrobky.

A to tehdy, pokud i u nich došlo k přerušení výroby a k jejich zmražení. Na dotaz to Právu potvrdil šéf Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů ČR Jaromír Dřízal. „Týká se to i výrobků, které obsahují větší množství cukru a spadají tak do kategorie cukrářských výrobků,“ uvedl.

Typickými příklady mohou být třeba koblihy, nebo vánočky, mazance či cukrářské štoly. „I tyto výrobky se k nám dovážejí ve zmrazené formě například z Francie,“ podotkl Dřízal s tím, že to vyplývá z vyhlášky ministerstva zemědělství účinné od 1. srpna.

Naprostou většinu produktů rozpékaných či dopékaných ze zamražených polotovarů však podle něj představuje běžné pečivo, v některých obchodních řetězcích pak i chleba.

Foto: Milan Malíček, Právo

V prodejnách pečiva, navštívených ve středu zpravodaji Práva, nové nařízení vesměs respektovali. Někde, jako například v supermarketu Billa v pardubickém Grandu, dostali produkty z mražených polotovarů dokonce výraznou červenou cenovku. Navíc byly velmi zlevněny.

Jinde sice označení také nechybí, ale zákazník musí přijít hodně blízko a zaostřit oči.

Pardubický Albert označuje pekařské výrobky dvojím způsobem. Většinu „Čerstvé běžné pečivo“, jiné „Z naší pekárny“. Původ z mraženého těsta přiznává jen u jednoho výrobku – croissantů.

Cedulky vyměňovali den předem

Podle prodavačů jedné z poboček supermarketu Interspar v Brně vyměňovali cedulky už den předem. Nakupující si toto označení většinou pochvalují. „V supermarketu kupuji pravidelně croissanty, ale netušila jsem, že se pouze rozmrazují. Asi začnu shánět skutečně čerstvě upečené,“ komentovala nové označení pečiva pětatřicetiletá Dana Holubová z Brna. Nejde však jen o oblíbené máslové croissanty, ze zmrazených polotovarů se dopékají i jablečné rolky nebo pšenično-žitný chléb kornspitz.

Také v Českých Budějovicích měli pekaři v obchodních domech už ve středu označení výrobků v pořádku. Například v Bille na Mánesově ulici mají jednotlivé druhy pečiva štítky s označením, zda pocházejí ze zmraženého polotovaru. „S předstihem jsme vše připravili, tak aby měli zákazníci informace a všechno na očích,“ sdělila Právu vedoucí oddělení s pečivem.

Výběr článků

Načítám