Hlavní obsah

Lidé si budou moci odstranit z auta mřížku sami

Právo, Jiří Novotný, David Pírek

Podnikatelé, kteří mají auta vybavena mřížkou, ji budou moci sami odstranit, aniž by riskovali pokutu, nebo museli vynaložit spoustu času a nemálo peněz na příslušná povolení. Umožní jim to nová vyhláška ministerstva dopravy (MD) číslo 283/2009 o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel, která nabude účinnosti již 15. září.

Foto: Martin Štěrba, ČTK

Ochranná mřížka, kterou musely být vybaveny vozy s úpravou N1, u nichž mohli podnikatelé uplatnit odpočet DPH.

Článek

„Mřížka ve vozech skutečně nebude muset být, a vyhláška zruší i povinné zatmavění zadních skel. Odpadne tak veškeré papírování, které si taková přestavba dosud vyžadovala,“ potvrdil ve čtvrtek Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Zmíněnými úpravami reagovalo MD na novelu zákona, jež od letošního 1. dubna umožňuje podnikatelům kupovat si jakákoli nová osobní auta bez devatenáctiprocentní daně z přidané hodnoty. Do té doby platila taková úleva jen pro nákladní vůz nebo osobní auto verze N1 s mřížkou.

Jak mluvčí zdůraznil, s odstraněním mřížky je opravdu potřeba počkat až do 15. září. V opačném případě by řidič riskoval, že dostane při silniční kontrole pokutu až 2000 korun. Poté, až vyhláška začne platit, ale zmíněným úpravám vozidla nic bránit nebude.

„Zatímco mřížku si může bez problémů odstranit každý sám, výměnu zadních skel je lepší svěřit specializovanému servisu. I poté však vozidlo zůstane v registru nadále vedeno jako malé nákladní. Nebudou se tedy v něm smět přepravovat více než čtyři osoby,“ upozornil Hanzelka.

Pro podnikatele, kteří chtějí svá auta zbavit mřížky, znamená nová vyhláška nezanedbatelnou úsporu. Vždyť dosud k takové přestavbě potřebovali vyjádření výrobce, který si za to účtoval i 2000 korun. Po odstranění mřížky museli absolvovat novou technickou prohlídku, a dvakrát zajít na příslušný dopravní úřad. Kromě nemalé ztráty času je to celkem stálo kolem 5000 Kč.

O povinné rezervě rozhodnou výrobci

Nová vyhláška MD přinese i další změny. Řidiče většiny novějších aut zbaví od 15. září povinnosti vozit s sebou rezervní pneumatiku. O tom, kterých značek osobních vozů se to bude konkrétně týkat, rozhodnou sami výrobci. Jen na nich totiž je, jestli u svých dříve vyráběných vozidel budou nadále trvat na povinné rezervě, či ne. V některých případech zase uživateli dříve vyráběných aut doporučí používat rezervní kolo, ale nechají na něm, jak se rozhodne.

U zcela nových vozů bude záležet výlučně na tom, jestli je výrobce nechal homologovat s rezervní pneumatikou, nebo pouze s nouzovou samolepicí soupravou. Těmito stanovisky výrobců se pak budou řídit Stanice technické kontroly, i policisté při silničních kontrolách povinné výbavy.

„I u těch vozů, kde povinnost rezervy odpadne, však nikdo nebude řidičům bránit, aby ji s sebou vozili dál. Žádnou pokutu za to při silniční kontrole nedostanou,“ prohlásil Hanzelka.

Na dotaz Práva, jak to bude při cestách do zahraničí, mluvčí odpověděl: „Podle mezinárodních úmluv musí povinná výbava odpovídat pravidlům země, kde je vozidlo zaregistrováno. Čeští řidiči, kteří už nebudou muset mít rezervu, by tedy ani při cestě do ciziny žádné problémy mít neměli.“

Výběr článků

Načítám