Článek
Podíl spotřebitelů, kteří omezili nákupní výdaje, v prvním čtvrtletí tohoto roku meziročně stoupl z 51 procent na 65 procent. V případě srovnání s loňským třetím čtvrtletím, tedy s dobou před půlrokem, je ale nárůst zanedbatelný a činí pouhé procento, když podíl vzrostl z 64 na 65 procent. Zdá se tak, že míra omezování už dosáhla svého vrcholu.
„Ve srovnání s dalšími zeměmi střední Evropy Češi šetří i nadále nejméně. Na Slovensku uvedlo snížení výdajů 69 procent, v Polsku 75 procent a v Maďarsku dokonce 80 procent obyvatel. Polsko je také jedinou zemí, kde podíl spotřebitelů deklarujících omezení nákupních výdajů dál výrazně roste,“ uvádí ve svých závěrech Publicis Groupe.
Z konkrétních položek spotřebního koše nejvíce lidí různými způsoby omezuje výdaje v restauracích a barech (61 %), za sladkosti (58 %) a za módu (56 %), tedy věci, které si může člověk v případě utahování opasků odpustit. Zároveň ovšem platí, že více než polovina obyvatel (53 %) šetří i na základních potravinách. Naopak nejméně lidé omezili výdaje za domácí mazlíčky (30 %), spoření (31 %) a hračky (35 %), ukázaly výsledky výzkumu, jehož se zúčastnilo 2850 respondentů.
Lidé porovnávají ceny a hledají slevy
Rovná čtvrtina spotřebitelů zcela omezila útraty za kulturu. V těsném závěsu je utrácení za návštěvu restaurací/barů, kde své výdaje úplně omezilo 24 procent lidí. Více než pětina lidí pak zcela omezila výdaje na dovolenou.
Co se týče sníženého množství kupovaných produktů, tak zde se Češi nejvíce uskromnili v módě, kde tak učinila rovná čtvrtina. Méně nakupují také sladkosti (24 %), méně častěji chodí do restaurací a barů (24 %) a méně utrácí za základní potraviny (23 %).
Výrobci značkových produktů bojují s udržením zákazníků
Omezování v nákupních výdajích s sebou přineslo ještě jednu podstatnou změnu: u základních potravin (26 %), drogerie (21 %), módy (20 %) či sladkostí (20 %) Češi přešli na nákupy levnějších značek.
Jedním z velkých vítězů současné situace tak jsou privátní značky, tvrdí na základě výsledků výzkumu stratég Publicis Groupe Tomáš Preněk. „Přesun k nim se odehrál zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie, sladkosti, nápoje). Výrobci značkových produktů nyní nesmějí i přes klesající prodeje podrývat své marketingové investice, aby udrželi značku v povědomí zákazníků a podpořili jejich budoucí návrat k prémiovějším produktům. Lze totiž předpokládat, že stejně jako v případě odeznění covidových výkyvů se ani v tomto případě nebavíme o trvalém, novém normálu,“ uvedl.
Oproti době před půlrokem ale nahlíží více Čechů na nadcházející měsíce pozitivně. Zatímco ještě před půlrokem lidé počítali s tím, že své výdaje budou v budoucnu nadále omezovat, tak podle dat z letošního první čtvrtletí podíl těch, kdo plánují šetřit, mírně klesl, a to napříč všemi sledovanými kategoriemi. Nejvíce však v kultuře, módě nebo v návštěvách restaurací a barů.