Článek
Čeští spotřebitelé patří podle některých odborníků mezi nejmodernější zákazníky ve střední a východní Evropě.
Podle průzkumu utrácí v Česku největší část svého rozpočtu za nákupy v obchodních řetězcích asi 70 procent lidí, například v Maďarsku je to 56 procent a v Polsku jen 35 procent.
"Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech," uvedla Dana Slámová z ACNielsen. Podotkla, že obliba hypermarketů v ČR rostla především na úkor tradičních obchodů, které nyní preferuje již jen 19 procent Čechů.
Nejvíce hypermarketů ve střední Evropě
V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. Ve stejném období na Slovensku zákazníky lákalo 75 hypermarketů a v Maďarsku 77 hypermarketů.
Srovnání počtu hypermarketů v zemích střední Evropy | ||
země | počet hypermarketů | počet hypermarketů na milión obyvatel |
Polsko | cca 190 | 5 |
Slovensko | 75 | 15 |
ČR | 162 | 16 |
Maďarsko | 77 | 7 |
Rostoucí oblibu moderních typů obchodů potvrzují i jejich tržby. V loňském roce 50 největších obchodních společností včetně čtyř velkoobchodů vykázalo meziroční nárůst tržeb o 24 miliard na 321 miliard korun. Každý obyvatel ČR tak loni měsíčně utratil v prodejnách největších obchodníků v průměru zhruba 2500 korun, což odpovídá bezmála 14 procentům průměrné měsíční mzdy. [celá zpráva]
Kromě hypermarketů bylo na začátku letošního roku v ČR také přes 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.