Článek
Mnoho nákupů se také přesunulo na internetové e-shopy, kde je snazší ohlídat aktuální ceny. Na trend reagují i obchodní řetězce, které ve větší míře nabízejí pod svými privátními značkami levné produkty.
Nákupy se více plánují
Potvrdil to například mluvčí společnosti Penny Tomáš Kubík. „Počet zákazníků zaměřujících se na zboží v akčních nabídkách aktuálně rovněž narůstá, když podíl prodeje akčních produktů tvoří přibližně polovinu nákupů,“ dodal.
„Změna se udála zejména v tom, že zákazníci více své nákupy plánují. Vlivem ekonomické situace jsou pochopitelně citlivější na cenu jednotlivých produktů a při nákupu volí častěji zboží našich privátních značek,“ řekla Aneta Turnovská ze společnosti Globus.
Pošta opět zdražuje. Dopisy dokonce o víc, než je inflace
Podle řetězců hraje roli ve změnách chování zákazníků také zklidnění situace po covidu.
„Zákazník tedy nakupuje častěji a nakupuje menší množství. Dříve nakupoval na delší období, tedy méně často s vyšší hodnotou nákupního košíku,“ vysvětlila Renata Maierl, mluvčí Kauflandu. Podle ní si ovšem zákazníci rádi stále připlatí za čerstvé produkty, jako jsou ryby nebo třeba sýry.
„Největší zájem je o akční zboží v podobě základních potravin, jako jsou vejce, máslo nebo mléko. Vzhledem k rostoucím cenám v restauracích evidujeme také zvýšenou poptávku po hotových jídlech,“ doplnil mluvčí řetězce supermarketů Lidl Tomáš Myler.
Této skladbě poptávaného sortimentu odpovídá i zájem o cenově výhodné zboží na internetu.
Cukr z webu
Třeba zájem o cukr, jehož cena se v kamenných obchodech jen od září do prosince v průměru zvedla z 18,21 na 32,23 koruny, se zde podle dat nákupního srovnávače Heureka během podzimu meziročně zvýšil o 145 procent. U másla to bylo jen o pět procent méně.
„Zájem se na podzim významně zvýšil. V tu dobu ve větší míře docházelo ke zdražování, a lidé tak hlavně trvanlivé potraviny začali kupovat online. Cena se může u jednotlivých prodejců na internetu lišit o desítky procent,“ sdělil Právu Michal Buzek, šéf analytiků Heureka.cz.
S tvrzením, že lidé si kvůli vyšším cenám v restauracích častěji připravují pokrmy doma, koresponduje další údaj z analýzy Heureka.cz. Jen prodej přísad na pečení se meziročně zvýšil o 90 %, u soli to bylo dokonce 110 procent.
Lidé se také naučili více využívat nejrůznější slevové karty a podobné nástroje. Třeba jen věrnostní program Clubcard řetězce Tesco, který nabízí uživatelům slevy, aktuálně podle údajů společnosti využívají už téměř dva miliony aktivních zákazníků.