Hlavní obsah

Letoun Marabu a hybridní autobus získaly zlato na strojírenském veletrhu

Brno

Experimentální letoun Vysokého učení technického (VUT) Marabu a hybridní vodíkový autobus Ústavu jaderného výzkumu Řež získaly v Brně Zlaté medaile na Mezinárodním strojírenské veletrhu. Ze zahraničních exponátů byla zlatou medailí za komerční produkty oceněna fréza švýcarské společnosti Fehlmann či meřicí rameno francouzské firmy Hexagon Metrology.

Článek

Fréza společnosti Fehlmann je kompaktní číslicově řízený stroj pro vysokorychlostní přesné frézování těžko obrobitelných materiálů. Naklápěcí a otočný stůl umožňuje obrábění s nakloněným stolem bez vlivu na ostatní lineární osy. Předností je mj. ergonomičnost obsluhy.

Mobilní měřící rameno francouzské firmy Hexagon Metrology se vyznačuje šestiosým, vysoce přesným měřicím ramenem s nekonečnou rotací kloubů. Zlatou medaili Veletrhu obráběcích a tvářecích strojů IMT získalo i vertikální portálové obráběcí centrum společnosti Tajmac-ZPS.

Marabu má pomáhat třeba při povodních

Oceněný experimentální letoun Marabu byl předveden v polovině července na letišti v Kunovicích, vyvinuli jej na Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT pod vedením Antonína Píštěka. Řízen je elektronickým systémem a vystoupat může až do výšky 8000 metrů. V současnosti má kabinu pro dva piloty a po bezpečném zalétání bude osazen přístroji pro bezpilotní létání. Počítá se se sériovou výrobou

Podle Píštěka je bezpilotní létání ve světě moderním trendem v letectví. Na výstavišti Píštěk řekl, že VUT již oslovilo potenciální uživatele, konkrétně společnosti ČEZ a RWE, které si v současnosti najímají dražší vrtulníky. Letoun bude podle Píštěka vhodný pro sledování zaplavených území, pro policii při dopravních zácpách apod.

Autobus s vodíkovými palivovými články

Oceněný hybridní vodíkový autobus TriHyBus je první svého druhu v České republice, na jeho vzniku se podílela i plzeňská Škodovka. Je to zároveň první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě. Energii může čerpat hned ze tří zdrojů – z palivového článku, z akumulátorů a z tzv. kapacitorů. Zjednodušeně řečeno – využívá pokročilé technologie s cílem optimalizace energetických toků ve vozidle.

Vývoj autobusu byl zahájen v polovině roku 2007. Nyní zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Neratovicích a okolí. Na projektu se podílely firmy z České republiky, Německa a Norska.

Soutěž organizuje společnost Veletrhy Brno společně se Svazem průmyslu a dopravy a s VUT v Brně. Ještě předloni měla soutěž 15 kategorií, od loňského ročníku byla zredukována na čtyři kategorie i s veletrhem IMT.

Související témata:

Výběr článků

Načítám