Hlavní obsah

Letos poslední šance letět Concordem

DPA, Helena Landovská
PAŘÍŽ/LONDÝN

Nadzvukové dopravní letouny typu Concorde končí. Letecké společnosti Air France a British Airways dnes oznámily, že supersoniky ještě letos vyřadí z provozu. Francouzi tak učiní v listopadu, britské aerolinie přesné datum ukončení provozu prozatím neuvedly. Po 27 letech provozu tak z oblohy zmizí jediné dopravní letadlo schopné překonat rychlost zvuku.

Foto: Marek Venuta

Vláčkem se zavděčíte především dětem.

Článek

Rozhodnutí je překvapením, protože původně se concordy měly přes všechny problémy provozovat až do roku 2007 u British Airways (BA) a dokonce do roku  2009 u francouzských aerolinií. Air France (AF) přeruší lety concordů už od 31. května, vzhledem k poklesu zájmu o luxusní a tudíž finančně nákladné lety. "Není ale vyloučeno, že v případě zájmu se ještě několik startů uskuteční, zlepší-li se ekonomická situace," uvedl mluvčí AF.

Slavný nadzvukový stroj nyní spojuje pouze New York s Paříží a Londýnem. První concordy byly na pravidelné linky nasazeny v lednu 1976.

"Lituji tohoto rozhodnutí, ale byla to nutná volba," prohlásil generální ředitel AF Jean-Cyril Spinetta. "Zhoršení ekonomické situace v posledních měsících omezilo obchodní cesty a to se odrazilo na hospodářských výsledcích concordu," vysvětluje se v prohlášení společnosti. "Od znovuzavedení concordů do provozu po tragické havárii v roce 2000, při níž zahynulo 113 lidí, se značně zdražila údržba strojů a jejich využívání se stalo silně a trvale ztrátovým. Za těchto podmínek by nebylo rozumné držet je dlouho v provozu," dodal Spinetta.

Stejně jako francouzská společnost uvedla British Airways jako důvod rozhodnutí ekonomickou situaci, snížení zájmu klientů a vzrůst nákladů na údržbu. "Concorde nám dobře sloužil a jsme hrdí, že jsme 27 let mohli létat s tak jedinečným a nádherným strojem," komentoval generální to ředitel BA Rod Eddington. "Končí tak fantastická epocha světového letectví, ale dát concordy do důchodu je rozumným obchodním rozhodnutím v okamžiku, kdy stojíme před obtížným řešením naší celkové činnosti," dodal.

Podle informací odborů AF bylo obsazení letů concordy pouze poloviční a od války v Iráku jen dvacetiprocentní. Letadlo se nikdy skutečně nevzpamatovalo z katastrofy před třemi lety. A po 7. listopadu 2001, kdy po více než ročním zákazu dostalo opět povolení k letům, došlo na stroji k řadě drobných poruch. "Hlavní akcionář AF (je jím stát pozn. red.) přijme jakékoliv rozhodnutí vedení společnosti uvedl v úterý francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau. 

Související články

Concorde Air France musel nouzově přistát

Sedmačtyřicet pasažérů nadzvukového letadla Concorde při startu z Paříže ještě netušilo, že jejich let AF 002 do New Yorku skončí na letišti v Halifaxu. Pilot...

Výběr článků

Načítám