Hlavní obsah

Letištní expres má vyrazit na trať v roce 2013

Právo, Jana Šprunková

Rušno by mělo být zhruba za pět let mezi Masarykovým nádražím a ruzyňským letištěm. Rychlodráha vedená ve stopě Buštěhradské dráhy by se měla konečně stát skutkem a ve špičce by po ní mělo každou hodinu projet až 24 vlaků. Pravidelně by na trati měly pendlovat jak letištní expresy, tak osobní zastávkové vlaky. O projektu se začalo hovořit už v roce 1985.

Článek

„Byli jsme tehdy jedni z prvních, nyní jsme jedni z posledních. Rychlodráhu má už Varšava, Katovice i Záhřeb,“ konstatoval bývalý náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp, který stojí v čele týmu, který na projektu AirCon pracuje. Současná situace nasvědčuje tomu, že by se stavět mohlo začít již příští rok. První vlaky by na novou dvoukolejnou trať měly vyrazit v roce 2013.

„Chceme omezit dopravu na kolabující Evropské třídě, protože lidé jedoucí na letiště většinou využívají vlastní auta nebo taxíky, jelikož preferují pohodlí a klid,“ míní Šíp. Rychlodráha by je mohla k cestování vlakem nalákat.

Počítá se s tím, že expres by vozil cestující mezi letištěm a centrem za 120 korun. „To je cena půllitru piva prodávaného na letišti,“ řekl k její výši Šíp.

V expresu by měli mít cestující stejné pohodlí a služby jako v business class v letadle. A nebyly by podle Šípa obtěžováni vystupujícími a nastupujícími pasažéry, kteří jezdí do Ruzyně za prací.

Jak často mají jezdit Letištní expres Masarykovo nádraží–letiště: 4x za hodinu
zastávkový vlak Masarykovo nádraží–letiště: 4x za hodinu
Vlak Kladno-Ostrovec–Masarykovo nádraží: 4x za hodinu, z toho dva spěšné vlaky s menším počtem zastávek
Rychlodráhu má už Varšava, Katovice i Záhřeb Emanuel Šíp, šéf týmu projektu AirCon

Těm a obyvatelům Dejvic a ostatních přilehlých čtvrtí a také středočeských obcí by byly určeny zastávkové vlaky a autobusy, od roku 2016 snad i metro. Mnohé zastávkové vlaky by končily v Kladně. Některé zastávky na trati, jako například Dlouhá Míle, by podle Šípa umožnily obsluhu míst, která jsou dosud chápána jako dopravní pustiny.

Zatímco letištní expres by byl v soukromých rukou, České dráhy by se staraly o provoz zastávkových vlaků na stejné trase, kde by platily tramvajenky či lístky drah. Expresy by měly denně přepravit 23 tisíc lidí. Úsek nové trati mezi Masarykovým nádražím a nádražím v Bubnech by se stal dlouhodobě nejzatíženějším v celé české železniční síti. Jezdilo po něm čtrnáct párů vlaků v hodině.

Do stavby má investovat soukromá firma, náklady by se jí vrátily provozováním vlaků, další peníze na rychlodráhu by měly jít také z evropských fondů. Vybudování rychlodráhy AirCon stvrdili loni v dubnu podpisem memoranda zástupci státu a místních správ.

Do konce března má být dopracován koncesní projekt, vláda by ho měla dostat v červnu a v září by měla rozhodnout. Podle harmonogramu by do roka mohl být vybrán koncesionář.

Související témata:

Výběr článků

Načítám