Článek
„Letiště nikdy neprošlo pořádnou rekonstrukcí a bylo čím dál v dezolátnějším stavu. Poslední investice zde proběhly v německé režii v roce 1941,“ uvedl pro Novinky Mikulecký s tím, že toto letiště patří k jedněm z nejstarších v České republice. Jeho počátky totiž spadají do období první republiky, konkrétně do první poloviny 20. let minulého století.
Náročnou rekonstrukci nové dráhy dozorovaly podle Mikuleckého kromě Úřadu pro civilní letectví i orgány ochrany přírody a krajiny. Náklady se vyšplhaly k částce jednoho miliónu korun a „stavba“ trvala přibližně tři čtvrtě roku. Dráha je dlouhá téměř jeden kilometr, široká pak 23 metrů.
„Finance pocházely pouze z našich zdrojů, nešlo o žádné dotace z Evropské unie či něco podobného,“ připomněl Mikulecký. Letiště mělo namále hlavně po sametové revoluci v roce 1989, kdy v 90. letech jeho existenci ohrožovali developeři. „Ti v koordinaci s tehdejším starostou Letňan usilovali o zastavění plochy určené pro vzlety a přistávání letadel,“ vzpomíná Mikulecký.
Sysel zachráncem
Tehdy také došlo k umělému vysazení sysla obecného, který byl do Letňan dopraven leteckým mostem ze Strakonic. „Díky němu a také díky úsilí řady lidí z Aeroklubu Praha Letňany a Úřadu civilního letectví letiště přežilo,“ dodal Mikulecký.
Výstavbou nové dráhy aktivity rozhodně nekončí. Další investice by měly směřovat podle ředitele letiště Petra Kříže do rekonstrukce pojížděcí dráhy a výstavby nového zázemí letiště.
Novou dráhu hned ve čtvrtek symbolicky pokřtilo i sedm malých letounů z Německa, které po krátké přestávce zamířily na další cestu do slovenských Piešťan.