Hlavní obsah

Letiště s miliardovým ziskem šetří na zaměstnancích

Ačkoli manažeři Letiště Praha uvádějí, že mzdy zaměstnanců pracujících při nakládce a vykládce zavazadel mají vzhledem ke „konkurenčnímu prostředí“ nastavené správně, podle oslovených ekonomů problémy se zaměstnanci zjevně souvisejí s odměňováním. Předpokládají, že k určitému zvýšení mezd kvůli aktuálním potížím dojde.

Foto: Stanislava Benešová, novinky.cz

Ilustrační snímek z Letiště Václava Havla

Článek

Letiště Praha mělo loni čistý zisk 1,5 miliardy, zaměstnanci při nakládce a vykládce zavazadel dostávají podle náborového webu po tříměsíčním zapracování 35 tisíc korun hrubého.

Ačkoli letiště hodinové čekání na kufry či odlety letadel bez zavazadel z posledního týdne omlouvá především mimořádnými zpožděními letů, přiznává i problém s nedostatkem zaměstnanců a jejich výraznými neplánovanými absencemi v práci.

Zaměstnanci Novinkám popsali, že na směně jich bylo místo proklamovaných čtyřiceti jen dvacet nebo deset, lidé zvedají nadměrné hmotnosti a pracují dlouhé směny.

V práci nás bylo 10, směny jsou i šestnáctihodinové. Zaměstnanec líčí zoufalé poměry na letišti

Domácí

„Mzdy, které nabízíme, vycházejí z konkurenčního prostředí,“ tvrdí místopředseda představenstva Czech Handling Airlines Michal Soukup k odměňování zaměstnanců.

Mzdy jsou podle něj odpovídající v kontextu toho, co platí další handlingové firmy, i vůči nastavení cen služeb pro zákazníky. S odměnami si pilní zaměstnanci v létě podle něj vydělají výrazně více než na webu uváděných 35 tisíc korun hrubého. Po nedávném zvýšení základní mzdy další přidávání prý nyní neplánují.

Jeden ze zaměstnanců ale Novinkám napsal, že manažeři nemluví pravdu a on má po deseti letech 31 200 hrubého, nastupující řidič prý dostane 28 tisíc hrubého.

„Pokud se nějaké firmě nedostává zaměstnanců nebo tam panuje vysoká fluktuace, případně se pracovníci vyhýbají práci, seč mohou, tak asi není vše úplně v pořádku. Obvykle je na prvním místě odměňování, zvlášť pokud jiné firmy na trhu práce takový problém nemají. Mimochodem ne nadarmo se trhu práce říká trh,“ komentoval v obecné rovině pro Novinky Petr Dufek, ekonom Creditas.

Na pražském letišti se hromadí zavazadla.Video: Pavel Jaňurek, Novinky

I vedení letiště připouští, že značná zpoždění letů o prázdninách mohou pokračovat, posilují proto personál i lidmi z administrativy a shánějí brigádníky. Zmiňují, že nábor zpomalují i požadavky na bezpečnostní prověření, které trvá často déle než měsíc. Na druhou stranu je ale fakt, že do práce na letišti se zaměstnanci za těchto podmínek nehrnou.

„Jedná se o manuální práci, kde dotyčný de facto nemusí nic umět, ale musí být především fyzicky zdatný. Optikou podniku Letiště Praha se jedná čistě o racionalizaci mzdových nákladů, tedy proč platit více lidí, když stačí platit méně a nějak to funguje,“ řekl Novinkám analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Pokud tahle rovnováha přestane z různých důvodů fungovat, například kvůli vyšší nemocnosti zaměstnanců nebo jejich odchodům kvůli těžké práci a nízké mzdě, má to negativní dopad na pasažéry a dostane se to do médií. Pak je na podniku, aby tuto rovnováhu nějak obnovil. Nejjednodušší je najmout více lidí a mírně zvýšit mzdy,“ dodal Novák.

Miliardové zisky Letiště s tím podle něj přímo nesouvisí, analogicky z pohledu zaměstnance to, že vydělávám více, přece neznamená, že si budu schválně kupovat věci dráže. „Pokud podnik nemusí, tak nebude dobrovolně přidávat na mzdách výrazněji nad konkurencí, protože by si tím zvyšoval mzdové náklady, snižoval zisk a vedení snižovalo odměny. Taková je prostě realita, ať se nám to líbí, nebo ne,“ uzavřel.

Odměna jako v Polsku

A jak si platově ve srovnání s kolegy z okolních letišť pracovníci Czech Handling Airlines vedou? V Polsku na letišti ve Varšavě je mzda velice podobná. Zatímco v Česku pracující na nakládce si mohou podle inzerátu po třech měsících zaučení přijít na více než 35 tisíc korun, tak v Polsku inzerát na obdobnou pozici, rovněž po zaškolení, uvádí hodinovou mzdu ve výši 37 PLN, tedy přibližně 216 Kč. To v případě 160 odpracovaných hodin za měsíc dělá 34,5 tisíce korun.

V Rakousku na hlavním letišti ve Vídni vydělávají pracovníci výrazně více. Hrubá hodinová mzda bez příplatků za víkendy a přesčasy tam činí 15,6 eura, což je po přepočtu na 160 odpracovaných hodin v měsíci 2496 eur, tedy bezmála 63 tisíc korun. Inzerát navíc láká na spoustu benefitů včetně šestitýdenní dovolené.

V tomto případě je ovšem na místě dodat, že mzdy v Rakousku jsou obecně mnohem vyšší než v Česku. Průměrná měsíční hrubá mzda tam dosahuje zhruba 4400 eur (110 tisíc Kč), medián mezd je 3500 eur (88 tisíc Kč). Pracovníci tedy nedosahují ani tamního mediánu, což v Česku neplatí. Medián podle Českého statistického úřadu v 1. čtvrtletí 2024 činil 36 651 Kč, což je přibližně stejně jako to, co Czech Handling Airlines nabízí.

Letiště odeslalo zpožděné kufry za jejich majiteli. Na výdej se ale stále dlouho čeká

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám