Článek
„Rok 2022 byl v historii našeho letiště klíčový. Podařilo se nám konečně stabilizovat finanční situaci a po pandemii covidu se cestující ve velkém vrátili do letadel,“ uvedl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský.
Za kladným hospodářským výsledkem je podle vedení společnosti zejména příznivá letní sezona, během které z letiště cestovalo více lidí, než se čekalo. „Tohoto bylo docíleno zejména díky aktivnímu obchodnímu jednání s cestovními kancelářemi,“ uvedla firma.
Mošnovské letiště loni odbavilo 286 393 cestujících, což bylo o 148 835 lidí více než předloni. Nárůst představoval 108 procent. Proti poslednímu předpandemickému roku 2019 bylo cestujících méně o 11 procent.
Letadla zanechají třením při přistání na letišti tuny gumy. Odstranění nánosů jsme natočili přímo na dráze
„Velkou většinu cestujících tvořili dovolenkoví cestující, kteří využili organizované zájezdy s odletem z Ostravy do 16 destinací a například do Egypta se z Ostravy létalo nepřetržitě od února až do listopadu,“ uvedl ředitel. Charterová sezona tak začala dříve než v předchozích letech a zároveň se proti roku 2021 rozšířila nabídka destinací.
Nejoblíbenějšími destinacemi byly turecká Antalya, bulharský Burgas a egyptské Marsa Alam a Hurghada. „Největším dopravcem byla tradičně letecká společnost Smartwings,“ uvedl ředitel. Po covidových omezeních se loni naplno rozjela rovněž pravidelná doprava, společnost Ryanair obnovila linku do Londýna a polská LOT Polish Airlines do Varšavy.
„Nákladní doprava se v roce 2022 ve významné míře podílela na obratu ostravského letiště. Bylo odbaveno 15 490 tun nákladu, což je sice o 15 procent méně než v roce 2021, pokles objemu odbaveného nákladu byl ale celosvětovým jevem zejména z důvodu covidových omezení v Číně a válečného konfliktu na Ukrajině,“ uvedl Radkovský.
Objem odbaveného nákladu se mošnovskému letišti za posledních pět let téměř ztrojnásobil. „Pravidelně k nám létají letadla silných logistických hráčů jako DHL nebo UPS a jsme významným partnerem také pro společnost EGT Express, která využívá letadla společnosti Uzbekistan Airways a Skytaxi,“ uvedl Radkovský.
Na tržbách letiště měly podíl 19 procent tržby z neleteckých činností, které dosáhly 42,4 milionu korun. Největší podíl z těchto tržeb, 44 procent, plynul z nájmů budov, pozemků a souvisejících provizí. Mezi dalšími službami letiště byly například školení, povolení vjezdu, zapůjčení techniky či parkovné.