Článek
Při zdanění leteckého kerosenu ve výši 330 eur (8490 Kč) na tisíc litrů by se cena letenek v EU zvýšila o deset procent na průměrných 333 eur. Počet cestujících v letecké přepravě by se pak snížil o 11 procent na 613 milionů ročně.
Zpráva Evropské komise připouští, že se zavedením daně by zaměstnanost sektoru klesla o 11 procent, dopad na celkovou zaměstnanost v EU by ale byl minimální. Ze 194 milionů pracovních míst v Unii je v leteckém sektoru 3,2 milionu.
Vybírají vhodná opatření
Analýzu si objednal Brusel v roce 2017 a podle FT měly být její výsledky zveřejněné už loni. Komise uvedla, že zpráva je „skoro hotová”. „Výběr vhodných opatření nebo kombinace opatření by měl být takový, aby pomohl co nejefektivněji snížit emise a přitom minimalizoval dopad na dopraví obslužnost a konkurenceschopnost,” řekl listu nejmenovaný činitel.
Letecké palivo pro mezinárodní linky (v EU i do třetích zemí) je osvobozeno od daně z přidané hodnoty. Pravidla EU členským státům umožňují uplatňovat daň z kerosenu v domácí přepravě, žádný z nich to ale zatím nedělá, upozorňuje list. Podle něj by státy mohly uzavírat dvoustranné dohody a danit palivo při tankování.
Letecký sektor generuje asi 2,5 procenta globálních emisí oxidu uhličitého. Spolu s hospodářským růstem se zvyšují i emise, na období 2010 až 2020 se počítá s jejich zvýšením o 68 procent. Vyplývá to z dokumentu, který v únoru předložilo na jednání EU Nizozemsko. To také zorganizovalo konferenci na téma daní v letecké přepravě, svolalo ji na 20. června.
Koalice proti změně klimatu
„Každý sektor musí přispět k boji se změnami klimatu, od dopravy a zemědělství k průmyslu a letecké přepravě. Jelikož emise se u hranic nezastaví, musíme konat na evropské úrovni," uvedl nizozemský diplomat.
Nizozemsko je také součástí Koalice ministrů financí pro opatření v oblasti klimatu, která vznikla letos v dubnu. Má 26 členů včetně 11 zemí EU - Rakouska, Dánska, Finska, Francie, Německa, Irska, Lucemburska, Nizozemska, Španělska a Švédska.
Letecké společnosti jako IAG, Lufthansa a Air FRance-KLM vidí za špatnými výsledky svého hospodaření právě vysoké náklady na palivo. Podle dat společnosti Patts barel leteckého paliva stojí kolem 85 dolarů (1947 Kč), zatímco před třemi lety to bylo 50 dolarů.