Článek
Na provoz dvoumístné helikoptéry VoloCity, která měla lidi po Paříži přepravovat, nikdy nedošlo, což firmě poškodilo reputaci. V zákulisí se ale mezitím odehrával ještě větší problém. Volocopter se snažil získat nové investice, aby vůbec udržel firmu v chodu. Jenže jednání o vládní půjčce ve výši 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy korun) v dubnu zkrachovala, uvedla britská televize BBC.
Nyní se naděje společnosti upínají k čínskému výrobci automobilů Geely, který jedná o převzetí 85procentního podílu ve Volocopteru výměnou za financování ve výši 95 milionů dolarů (téměř 2,3 miliardy korun), informovala před dvěma týdny agentura Bloomberg. Potenciální dohoda by mohla znamenat, že veškerá budoucí výroba se přesune do Číny.
Volocopter je jednou z desítek společností na světě, které vyvíjejí tzv. elektrické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním, známé pod zkratkou EVTOL. Tyto firmy ale čelí obrovským nákladům na vybudování výrobních kapacit a problémům se schválením regulačními orgány, proto se musí spoléhat na bohaté příspěvky investorů.
Letecké taxi s drony by mohlo zažít premiéru už příští rok na olympiádě v Paříži
Podobný příběh potkal také společnost Lilium, rovněž z Německa. Koncept jejího EVTOL vzbudil velký zájem, přičemž společnost tvrdila, že má objednávky a memoranda o spolupráci až na 780 letadel z celého světa.
Svou technologii Lilium předvedla pomocí dálkově ovládaného zmenšeného modelu, stavba prvních strojů v plné velikosti a následné testování pak mělo začít na začátku příštího roku.
Ještě v červenci zněl provozní ředitel podniku Sebastian Borel sebejistě. „Rozhodně pálíme hotovost,“ přiznal v rozhovoru pro BBC. Dále dodal: „Ale to je dobré znamení, protože to znamená, že letadlo vyrábíme. Do konce roku budeme mít ve výrobě tři letadla a také jsme získali investici 1,5 miliardy eur (asi 37,9 miliardy korun).“
Peníze ale došly a další pokusy o získání půjčky skončily neúspěchem. Na začátku listopadu tak společnost vstoupila do insolvenčního řízení a její akcie byly z americké burzy Nasdaq staženy.
Práce na novém letounu sice pokračují, protože společnost se snaží o restrukturalizaci buď formou prodeje podniku, nebo přivedením nových investic, nicméně uvedení EVTOL do výroby se zdá být složitější než kdy jindy, dodala BBC.
Významným hráčem na trhu je také britská společnost Vertical Aerospace. I ta se ale potýká s různými, nejen finančními problémy. V květnu navíc s firmou ukončil spolupráci klíčový partner, strojírenský gigant Rolls-Royce.
Slibně vypadá projekt Airbusu
Přesto jeden evropský projekt v tomto sektoru vypadá nadějně a mohl by se uchytit, řekl britské televizi Björn Fehrm, někdejší letecký inženýr a pilot bojových letadel ve švédském letectvu, který v současnosti pracuje pro leteckou poradenskou společnost Leeham.
Podle něj pravděpodobně přežije projekt výrobce letadel Airbus. Jeho čtyřmístný EVTOL s názvem CityAirbus NextGen má osm vrtulí a dolet 80 kilometrů. „Je to technologický projekt pro jejich inženýry, kteří na to mají peníze a know-how,“ podotkl Fehrm.
Ten zároveň odpověděl na otázku, proč vůbec investoři vstupují do podobných projektů na elektrická letadla, které provází řada rizik a nejistot. „Nikdo si nechce nechat ujít další Teslu,“ zdůvodnil Fehrm s odkazem na amerického výrobce elektromobilů, který je ve svém podnikání hlavním hráčem na trhu.