Hlavní obsah

Kýžené zabezpečovače mají své mouchy. Budou zastavovat vlaky, i když to nebude potřeba

Od ledna bude na hlavních vlakových koridorech fungovat ve výhradním provozu evropský zabezpečovač ETCS. Ten na jednu stranu zvýší bezpečnost, podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) bude ale občas nechtěně zastavovat vlaky kvůli výpadku signálu či jiným závadám. Kupka odhadl, že problémy se mohou dotknout deseti až dvaceti spojů denně.

Foto: České dráhy

ETCS se instaluje i do starších lokomotiv řady 362. Na ilustračním snímku na trati do Českých Budějovic

Článek

Zabezpečovač ETCS bude od ledna příštího roku fungovat na celkem 622 kilometrech tratí, což je dvacetkrát více než nyní. Bude dohlížet na provoz 50 tisíc vlaků měsíčně. I když deset či dvacet nechtěných zastavení, takzvaných tripů, za den znamená jen asi jedno procento ze všech spojů, pro cestující to stejně bude znamenat nepříjemnost a zpoždění.

Kupka problém zmínil na úterní tiskové konferenci k zavádění ETCS. Podle zkušeností Správy železnic z trati Olomouc–Uničov, kde k podobným výpadkům dochází od zavedení provozu na přelomu roku, znovu rozjet vlak po výpadku zabere nejméně dvě minuty. „Může to trvat i déle,“ naznačil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jedna část zabezpečovače ETCS, který dovede automaticky zastavit protijedoucí vlaky a zabránit tak tragickým nehodám, je uložena mezi kolejemi, druhá v přední části lokomotivy. Mezi sebou komunikují pomocí mobilního signálu. Výpadky mnohou mít technickou příčinu, někdy jde o chybu obsluhy.

Správa železnic ukázala systém, který mohl zabránit nehodě v Pardubicích

Ekonomika

Správa železnic ve spolupráci s dodavateli hledá příčiny výpadků a snaží se je minimalizovat. Zcela vyloučit je ale nelze.

„Je jasné, že v tomhle rozsahu bude docházet k zastavením, může dojít i k poškozením traťové a palubní části, na což budeme muset být nachystaní,“ uvedl ministr Kupka.

Podle dosavadních zkušeností k výpadkům dochází mnohdy rozpadem mobilního signálu, který se snaží dodavatelé zařízení posilovat. Může ale dojít například také k překopnutí či ke krádeži kabelů nebo k závadě na palubní jednotce. V takovém případě vlak preventivně zastaví.

Už od srpna musí dopravci využívat ETCS v případě, kdy je jím vybavena trať i lokomotiva a strojvedoucí je proškolený.

Dopravci jich ke konci září proškolili 2800, do konce roku je přitom potřeba pro zajištění plynulého provozu zvýšit toto číslo na čtyři tisíce. ETCS má nyní 1304 železničních vozidel, zbývá vybavit ještě asi sto až dvě stě lokomotiv.

„Velcí dopravci jsou připravení, někteří menší se s tím ještě potýkají,“ uvedl na dotaz Novinek Kupka. Připomněl, že na přípravy bylo sedm let času.

Zavádění ETCS není levné, podle typu lokomotiv vyjde u jedné i na desítky milionů korun. Dopravci proto dostávají příspěvek. Ministerstvo dopravy v září vypsalo další dotační výzvu s vyčleněnou částkou 500 milionů korun. Celková veřejná podpora pro dopravce se zvýší ze 7,2 miliardy na 7,7 miliardy korun.

Stát počítá s instalací ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury kolem 32 miliard korun.

Spuštění systému do výhradního provozu bude v lednu postupné. Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová–Olomouc–Přerov, od 8. ledna Břeclav–Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová–Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice–Česká Třebová.

Vlaky u Prahy vjely na stejnou kolej, zastavily 30 metrů od sebe

Krimi

Výběr článků

Načítám