Článek
Vadný cementobetonový kryt je na stavbě první etapy dálnice D48 v úseku Palačov – Šenov u Nového Jičína.
„Bouráme celkem 2,5 kilometru betonu, který tady byl položen na podzim minulého roku v souladu s harmonogramem stavby. Během zimního období, co byl beton položený, ale nejezdila po něm auta, tak vzorky neprošly laboratorními zkouškami,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Rýdl.
Vysvětlil, že vada by se projevila až později. „Pokud bychom na tento úsek pustili provoz, řidiči by nic nepoznali. Ten beton vypadá velmi dobře, nicméně jeho složení neodpovídá normám, které jsme předepsali zhotoviteli. Projevilo by se to až v průběhu zimního období, kdy bychom tady jezdili se zimní údržbou a používali bychom sůl, solanku a v případě velkých mrazů agresivnější chemii. To by velmi rychle ten nově položený beton degradoval a během tří čtyř let už by byl natolik degradovaný, že by naprosto nesplňoval požadavky na novou dálnici,“ popsal Rýdl.
Podle ředitele úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiřího Hlavatého byl špatný beton odhalen v rámci kontrolních zkoušek odolnosti vůči chemickým rozmrazovacím látkám.
„Ty hodnoty byly tak vysoké, že zhotovitel přistoupil okamžitě k návrhu nápravy,“ řekl s tím, že test na odolnost vůči chemickým rozmrazovacím látkám je jedním ze základních parametrů, který musí každý cementobetonový kryt na stavbě silnic a dálnic v Česku absolvovat.
ŘSD musí zaplatit pokutu 700 tisíc za chyby v tendru
Mluvčí ŘSD Rýdl sdělil, že viníkem je dodavatelská společnost Colas, která ani nečekala na reklamační řízení a pustila se na vlastní náklady do bourání dvouapůlkilometrového úseku budoucí dálnice.
„Bourací práce budou dokončeny v horizontu několika dnů, potom budou upraveny spodní konstrukční vrstvy a nakonec znovu položen cementobetonový kryt,“ nastínil a ujistil, že státní rozpočet nebude oprava stát ani korunu.
Mluvčí stavební firmy Colas Andrea Špačková Právu sdělila, že během kontrolních činností v průběhu stavby dálnice D48 v úseku Bělotín–Rybí zjistili, že část cementobetonového krytu vozovky vykazuje sníženou odolnost proti působení vody a chemických rozmrazovacích látek.
„Je to způsobeno vlastnostmi betonové směsi, která jinak v ostatních sledovaných parametrech vykazuje požadované charakteristiky. Vzhledem k závazkům plynoucím ze smlouvy jsme se rozhodli bez zbytečného odkladu provést na dotčených úsecích výměnu nevyhovující cementobetonové vozovky za novou na naše náklady,“ potvrdila.
Rýdl poznamenal, že ŘSD nyní tlačí v jednáních na Colas, aby zdržení nemělo vliv na zprovoznění dálničního úseku. K němu má dojít v roce 2024.
Už na konci letošního roku by měli řidiči začít jezdit po nedalekém pětikilometrovém úseku dálnice D48 Bělotín – Dub.