Hlavní obsah

Kvůli špatným svodidlům se na novém úseku dálnice může jet jen stovkou

Novinky, pit
Praha
Aktualizováno

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v rámci převzetí nových staveb narazilo na případy, kdy nová svodidla nesplňují požadavky dané závaznými technickými podmínkami. Jde o nový úsek dálnice D1 a rychlostní komunikace R55 na Zlínsku, otevřený v prosinci. Než se bude vědět, jak je pochybení velké, na místě se kvůli bezpečnosti řidičů od úterý snížila maximální povolená rychlost na 100 km/h.

Článek

Jednotlivé komponenty jako svodnice, sloupky, distanční díly a další hlavní prvky svodidla jsou oproti technickým podmínkám jiné, nebo nebyly vůbec označeny identifikační značkou výrobce, která zaručuje, že svodidla prošla testy. To může mít na tyto zádržné systémy bezpečnostní dopad.

Společnost Skanska jako realizátor celé stavby tvrdí, že ke svodidlům má všechny potřebné certifikáty, které potvrzují bezpečnost výrobku.

Vedení ŘSD i tak přistupuje k přísnějšímu režimu v rámci kontrol nově předávaných staveb.

„Cena svodidla činila 1400 korun za metr,“ sdělila pro Novinky mluvčí ŘSD Martina Vápeníková s tím, že podle zátěžových testů musejí svodidla obstát při určité síle nárazu vozidla.

Intenzivní kontroly budou letos pokračovat

"Na základě tohoto zjištění jsem okamžitě zadal ŘSD důraznější kontrolu fyzického stavu, certifikace a dodržování norem stejně jako smluvních a ekonomických podmínek," říká ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Intenzivnější kontroly v průběhu letošního roku mají podle Vápeníkové zamezit výskytu falzifikátů nebo neschválených dílů v záchytných systémech.

„Na dalších úsecích nových komunikací bude kontrola těchto systémů pokračovat a v případě zjištění nedostatků bude nutno přistoupit k obdobným opatřením do doby nápravy stavu,“ dodává ve zprávě ministerstvo dopravy.

Skanska se nařčením brání

„Společnost Skanska prohlašuje, že je schopná doložit soulad každého metru svodidel dálnic se závaznými technickými podmínkami. Ostře odmítá také spekulace, že účtovala za jejich výstavbu jinou cenu, než jaká jí náležela,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Výrobcem svodidel, která Skanska na předmětných úsecích dálnic používá, je ArcelorMittal Ostrava. K jednotlivým dodávkám jsou podle Novákové vystavovány certifikáty dokladující jejich soulad se závaznými technickými podmínkami.

„My jsme připraveni stavět se k problémům čelem, ale také bránit se neoprávněným nařčením, ke kterému v tomto případě došlo. Vyzývám také příslušné orgány ke konstruktivnímu přístupu zaměřeného na problém, nikoliv na dojmy,“ nechal se slyšet generální ředitel Skansky Dan Ťok.

Výběr článků

Načítám