Hlavní obsah

Kvůli ochromené námořní trase přes Suez roste zájem o železniční přepravu, i přes Rusko

Jelikož proplutí klíčovou trasou lodní dopravy v Suezském průplavu je v současnosti kvůli útokům Húsíů nebezpečné, hledají přepravní společnosti alternativní způsoby, jak dopravit zboží z Asie do Evropy. Díky tomu silně vzrostla poptávka po železniční přepravě, a to především přes Rusko, případně Kazachstán, hlásí speditéři. Informoval o tom server zpravodajské televizní stanice CNBC.

Foto: Profimedia.cz

Pracovníci vykládají zboží z nákladního vlaku v železničním nákladním nádraží poblíž Pekingu.

Článek

Sice se jedná jen o malou část kontejnerů přepravovaných mezi Dálným východem a Evropou, nicméně zájem o železniční trasy přes Rusko v posledních týdnech znatelně vzrostl, napsal server CNBC.

Společnosti, které organizují přepravu zboží po železnici, zaznamenaly prudký nárůst v poptávce. Železniční doprava je pro přepravce atraktivnější variantou než letecká, protože je levnější. Výhodu má také oproti lodní přepravě, neboť je zase rychlejší.

Julija Ščiglaitėová, obchodní ředitelka společnosti RailGate Europe, jež přepravuje zboží včetně nábytku, hraček, oděvů a automobilových dílů z Číny přes Rusko do evropských zemí, uvedla, že cesta po železnici trvá 14 až 25 dní v závislosti na místě původu a určení.

Panama nemá vodu, Suez doplácí na Húsíe. Ceny přepravy zboží raketově rostou

Ekonomika

Dobu přepravy Ščiglaitėová označila za „výrazně lepší“ v porovnání s dobou strávenou na moři. Námořní přeprava z Číny do Rotterdamu přes Rudé moře trvá přibližně 27 dní, ale přesměrování přes jihoafrický mys Dobré naděje přidává dalších 10 až 12 dní navíc.

Podle Ščiglaitėové se řada firem kvůli válce na Ukrajině bála posílat své zboží po železnici přes Rusko. „Od začátku války na Ukrajině se počet rezervací přes Rusko výrazně snížil, ale za poslední rok se zájem o tuto trasu obnovuje díky příznivé době přepravy a cenám,“ uvedla.

EU povoluje, aby zboží podléhající sankcím bylo převáženo přes Rusko po železnici, zatímco silniční doprava sankcionovaného zboží je zakázána. Vojenské zboží je ale zakázáno přepravovat jakýmkoliv druhem dopravy.

Generální ředitel nizozemské logistické společnosti Rail Bridge Cargo Igor Tambaca uvedl, že rezervace na železniční trase Čína–Evropa vzrostly za poslední čtyři týdny o 37 procent. Důvodem jsou právě problémy v Rudém moři, ale také blížící se oslavy lunárního nového roku v Číně. Rail Bridge Cargo přepravuje širokou škálu zboží, od strojních součástí přes potraviny až po elektroniku.

„Přepravu přes Rusko odmítají pouze ti zákazníci, kteří mají s Ruskem etický problém. Většina zákazníků se o etiku nestará, když pro svůj dodavatelský řetězec potřebuje rychlé a spolehlivé řešení dopravy do Evropy,“ uvedl Tambaca a dodal, že společnost na této trase nabízí také pojištění.

Alternativou je Kazachstán

Firmy, které nechtějí posílat zboží po železnici přes Rusko, mohou využít střední koridor, který vede z Číny přes Kazachstán do Turecka přes Kaspické moře. Tato cesta trvá 26 až 29 dní, uvedl Tambaca.

Na střední koridor se zaměřuje hlavně rakouská železniční společnost ÖBB Rail Cargo Group kvůli obavám zákazníků ze sankcí, řekla mluvčí firmy Maria Magdalena Pavitsichová. V posledních týdnech podle ní firma zaznamenala obrovský nárůst poptávky od zákazníků z Evropy a z Asie. Jedním z důvodů podle ní je, že ceny námořní dopravy prudce vzrostly. Očekává se přitom, že ještě porostou, a ještě více se tak přiblíží cenám železniční dopravy.

Ředitel Institutu pro vývoz a mezinárodní obchod Marco Forgione očekává, že narušení dopravy v Rudém moři bude pokračovat několik měsíců, možná i celý letošní rok. Náprava dodavatelských řetězců a uvedení všeho do pořádku pak zaberou mnoho měsíců.

Čína cítí příležitost v Rudém moři

Ekonomika

Výběr článků

Načítám