Hlavní obsah

Kvůli benzínu se zdraží skoro všechno

Právo, Martin Procházka, Iveta Kramešová
ČESKÁ REPUBLIKA

Vysoké ceny pohonných hmot zdraží nejen jízdné v autobusech a dopravě, ale promítnou se i do cen spotřebního zboží. Ekonomové očekávají, že se zvýší inflace a může dojít i k mírnému snížení tempa růstu ekonomiky. Výraznější dopady na růst české ekonomiky podle analytiků tlumí silný kurs koruny vůči dolaru.

Článek

"Za rychlým růstem cen pohonných hmot stojí především rekordně drahá ropa. Ta od začátku roku podražila skoro o dvě třetiny," uvedl analytik Volksbank Vladimír Pikora. Severomořská ropa Brent se včera obchodovala za zhruba 65 dolarů za barel (159 litrů). "Za to, že nevzrostly ceny benzínu i u nás také o dvě třetiny, vděčíme kursu koruny k dolaru, který v průběhu posledního roku posiluje, a ceny ropy tak pro české řidiče tlumí," dodal Pikora.

Benzín u některých čerpacích stanic v České republice včera podražil až k hranici 35 korun. Za 34,90 se litr nejprodávanějšího Naturalu 95 prodával u pumpy Shell na dálnici D 1 asi devadesát kilometrů od Brna. Za 34,50 Kč se Natural prodával u čerpací stanice stejné značky na Kladně. Společnost Čepro, která v ČR provozuje zhruba 180 čerpacích stanic EuroOil, od pátku zdražila benzín v průměru o dvě koruny a naftu o 40 haléřů.

Inflace vyšší až o půl procenta

Podle ekonomů budou mít raketově rostoucí ceny benzínu a nafty dopad na výši inflace a růst české ekonomiky. Inflace se při růstu cen pohonných hmot o pět korun na litr zvýší asi o půl procentního bodu. K růstu navíc přispěje chystané zdražení plynu a elektřiny. "Ekonomika pravděpodobně zpomalí o nějakou desetinku, ale to bude tak málo, že to běžný člověk při vstávání do práce nepozná," uvedl Pikora.

Podle ekonomky Next Finance nebude dopad zvýšení cen benzínu příliš výrazný. "Sice dochází ke zdražení benzínu, ale na druhé straně koruna zpevňuje vůči euru a dolaru, takže dovoz zboží do České republiky se zlevňuje. Neočekávám, že by se v příštím roce zvýšila inflace nad 3 procenta, což není o mnoho," řekla Právu Šichtařová.

Podle guvernéra České národní banky Zdeňka Tůmy by vyšší cena ropy na světových trzích neměla mít fatální dopady. "To ale neznamená, že by trajektorie inflace měla zůstat stejná," uvedl. Ve scénáři, který si ČNB nechala vypracovat, by růst cen ropy o 30 procent ve třetím čtvrtletí a jejich následné setrvání na stejné úrovni během jednoho roku mohly vést k vyšším úrokovým sazbám. Centrální banka však předpokládá, že růst cen nebude tak dramatický a sazby zůstanou po několik čtvrtletí na stejné úrovni, a teprve poté mírně vzrostou.

Dopravci zdraží až o pětinu

Téměř s jistotou lze počítat s tlakem na zvýšení cen v autodopravě. Podle mluvčího největšího českého sdružení autodopravců Česmad Martina Felixe by se musely ceny zvednout až o pětinu, aby se dopravci dostali na úroveň zisku, který by jim zajišťoval obnovu vozového parku a nutné investice. Kvůli velké konkurenci se ale zatím nedá říci, o kolik doprava skutečně podraží. Cena nafty, která tvoří zhruba třetinu nákladů dopravních firem, se podle Felixe od začátku minulého roku zvýšila o polovinu. Při její současné úrovni a za nynějších cen přepravy podnikají v červených číslech nejen malí dopravci, ale krachy hrozí i velkým firmám.

Letečtí přepravci zatím palivové příplatky nezvýšili. Českým aeroliniím (ČSA) podle mluvčí Jitky Novotné zvýšila cena ropy náklady na palivo od začátku roku již o víc než miliardu korun proti schválenému finančnímu plánu. Dosud však žádné rozhodnutí o navýšení palivového příplatku nepadlo.

Zdražení spotřebního zboží zatím zůstává nezodpovězeno. "Velká konkurence na trhu zboží a služeb v české ekonomice znamená, že každý výrobce či poskytovatel té které služby se bude snažit nezvyšovat ceny. Dokud to bude nutné, bude se snažit pokrýt vyšší náklady na pohonné hmoty z vlastní ziskové marže," řekl Radomír Jáč z finanční skupiny PPF. U domácností je naopak situace jasná. Pokud musí vydat více na pohonné hmoty a na dopravu, zbývá méně peněz na útratu za jiné služby a zboží. Pro obchodníky by tak zdražení nepřineslo kýžený efekt.

Zdražuje se i v cizině

Růstu cen pohonných hmot se v posledních dnech nevyhnuly ani ostatní evropské země. V Německu se například zvýšila cena Naturalu 95 v přepočtu o více než pět korun na aktuálních 1,44 eura (přibližně 42 Kč). To je nový cenový rekord. Růst ceny ale není podle Němců konečný: v příštích týdnech se očekává, že cena benzínu překročí 1,50 eura (téměř 44 korun) a do konce roku přesáhne 1,80 eura za litr (zhruba 53 korun).

Týdeník Bild včera napsal, že lidé začínají uvažovat o prodeji vozu, protože už si nemůžou dovolit s ním jezdit.

Opozice v Německu již slíbila, že zvítězí-li ve volbách, přezkoumá možnost vrácení takzvané ekodaně z pohonných hmot občanům. Naopak ministr životního prostředí nedávno veřejnost pobouřil návrhem, aby lidé omezili jízdy autem.

V Rakousku lze v průměru pořídit litr benzínu za 1,194 eura (34,90 Kč) a nafty za 1,094 eura (31,90 Kč). Odborníci nevylučují, že se v dohledné době cena vyšplhá až na 1,50 eura (43,80 Kč).

Kvůli růstu ceny benzínu vyzval včera Syndikát francouzských silničních dopravců své členy k blokádě hranic a skladů pohonných hmot. Chce si tak vynutit na vládě opatření, která by dopravcům umožnila lépe čelit zdražování pohonných hmot.

Ráno zablokovali dopravci svými vozy sklady pohonných hmot u Mylhúz a Dijonu a rafinérii v jihofrancouzském Port-la-Nouvelle.

Související témata:

Výběr článků

Načítám