Článek
„Sněmovna má tuto novelu na své schůzi, která začne 8. září, skutečně na programu. Doufám, že to z něj nevypadne a novela projde,“ řekl Právu ministr dopravy Gustáv Slamečka. Původně měly být eKupóny zavedeny už v příštím roce.
Sněmovna však v červnu při třetím čtení novely vyslyšela přání Slamečky, aby se termín posunul. Ministr dopravy se totiž obává, že při časnějším termínu by nezbyl čas na technickou přípravu tak zásadní změny.
Podle Slamečky nejsou vzhledem k nynější ekonomické krizi a vyprázdněné státní kase zanedbatelné ani náklady, jež si zavedení eKupónů a provozování celého systému v průběhu několika let vyžádá. Mohou totiž dosáhnout až pěti miliard, zatímco na tisk papírových dálničních známek stát ročně vydává jen necelých sto miliónů korun.
Elektronické kupóny jsou malé krabičky o velikosti 3krát 5 centimetrů, které se budou připevňovat na přední sklo auta. Dobíjet je půjde jako mobilní telefony a jejich minimální životnost je šest let. Zcela tak odpadne seškrábávání staré známky z předního skla a problém padělání papírových známek. Každá krabička totiž dostane unikátní PIN kód, jenž půjde v případě jejího odcizení ihned zablokovat.
Motoristé by však hlavně uvítali, že eKupóny jsou na rozdíl od papírových známek přenositelné, a nebudou tedy vázány na konkrétní osobu nebo vozidlo. Firmám i rodinám, které vlastní více aut, se finančně uleví. Tím spíše, že dálniční známka pro osobní vozy na příští rok podraží z nynějších 1000 na 1100 korun a v budoucnu lze čekat další zdražování až na 1500 Kč.
Kubera: Byznys opět před dobrými úmysly
Obcím a krajům má zase tato novela dát od roku 2011 možnost, aby na svém území prováděly kontrolní vážení kamiónů. Využít se k tomu má vysokorychlostních dynamických vah. Senát měl ovšem vážné pochybnosti o vymahatelnosti tohoto způsobu vážení. Právě to bylo hlavním důvodem, proč vrátil celou novelu zpět do Sněmovny.
Například senátora Jaroslav Kubera (ODS) o tomto způsobu vážení tvrdí: „Byznys opět předchází dobré úmysly. V případě vážení by se stalo totéž co u radarů. Firma měří rychlost, obec vybírá pokuty a polovinu z nich pak dává té firmě.“
Naopak mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Pavel Kuchálik tvrdí, že vše lze doladit prováděcími vyhláškami. „Novela pouze obecně otevírá možnost vážit kamióny. Stejně tak i u elektronických kupónů bude mít po předčasných volbách nová vláda rok na to, aby upravila některé nejasnosti této novely,“ konstatoval Kuchálik.
Zvýšily by se příjmy státu z mýtného
Pokud teď Sněmovna novelu schválí a podepíše ji i prezident Václav Klaus, rozšíří se už od 1. ledna 2010 mýtná povinnost na všechny nákladní automobily o hmotnosti nad 3,5 tuny.
Ministerstvo dopravy rozšíření mýtného podporuje. Zvýšily by se totiž příjmy státu, a hlavně by to státu umožnilo diferencovat mýtné sazby podle ročního období a denních či nočních hodin, i jednotlivých komunikací, a ovlivňovat tak dopravní toky.
Jeden z předkladatelů novely Oldřich Vojíř (ODS) zase zdůrazňuje, že mýtné je spravedlivější než dálniční známky „Některá vozidla nad 3,5 tuny, která potřebují jet jen po krátkém úseku dálnice, si teď platí dálniční známku bez ohledu na to, že dálnice tak často nevyužívají,“ připomíná Vojíř.