Hlavní obsah

Kupka se postavil proti kamerové pasti na D4. Měřicí úseky mají být jen dva

Plán, aby na nové dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem bylo hned osm úsekových měření, se nelíbí ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS). Podle něj by mělo být v každém směru nanejvýš jedno měření. O využití rozmístěných kamer teď bude ministr jednat s dodavatelem dálnice, sdružením Via Salis.

Foto: Lucie Kándlová, Novinky

Na novém úseku dálnice D4 jsou instalované téměř dvě stovky kamer, radary na měření rychlosti i váhy nákladních aut a spousty dalších čidel.

Článek

Na nové dálnici bude zahájen provoz už v týdnu od 16. prosince. Jedná se o 48 kilometrů dálnice, z nichž je 32 kilometrů nově postaveno a 16 kilometrů opraveno.

Podle dat od stavebního konsorcia je na novém a opravném úseku celkem 198 kamer, které pokrývají sto procent dálnice.

Kupka před víkendem o věci jednal se starosty Příbrami a Písku a podle svých slov si neumí představit, že by se počet úsekových měření nesnížil.

Do Posázaví zamíří razicí stroje, začnou hloubit první tunely pro D3

Domácí

„My jsme to nikdy takhle nechystali – nebo já rozhodně ne – a v každém případě to tam nikdy nebude. Bylo to nepřiměřené a bylo by to opravdu nesmyslné,“ prohlásil ministr. Chystá se o věci jednat s Via Salis.

Foto: Via Salis

Mapa dálnice D4 mezi Prahou a Pískem

Za nesmyslných označil osm měřených úseků i starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO). „Logiku dává jeden měřený úsek od nás na Písek a jeden od Písku k nám. Věřím, že to tak dopadne,“ napsal Konvalinka na Facebooku.

„Využití rozmístěných kamer se dá samozřejmě upravit, na základě dohody s klientem, kterým je ministerstvo dopravy. Na to jsou technologie. Jak se domluvíme, tak to bude,“ sdělila na dotaz Novinek mluvčí Via Salis Daniela Pedret.

I podle jejích informací má proběhnout schůzka s ministrem Kupkou, termín ale zatím neznala. Dá se předpokládat, že výsledek dohody, a tedy počet úsekových měření bude oznámen do otevření dálnice za dva týdny.

Zjednodušeně řečeno, u některých kamer schopných úsekového měření může být tato funkce podle pokynů objednavatele vypnutá a zůstane jen obraz.

První PPP projekt

Podle vyjádření policejního prezidia a dálniční policie bude většina záznamových zařízení instalovaných na dálnici využívána jako bezpečnostní kamery. „Policie bude mít přístup do systému v podobě náhledu a v případě potřeby k poskytnutí záznamu pro účely dokazování,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí policejního prezidia Violeta Siřišťová.

K dohledu nad dodržováním rychlosti chce policie využívat jak systém stacionárních kamer, tak i mobilní kamery v policejních vozech, jak je to obvyklé na jiných dálnicích. „Bude to jak v označených vozidlech, tak i skrytě,“ doplnila mluvčí.

Úsekové měření rychlosti považuje policie za užitečný doplněk, protože na mnoha rizikových úsecích není možné klasické měření rychlosti provádět z důvodu nemožnosti bezpečně zastavit naměřené vozidlo.

Anketa

Mělo by být na nové D4 osm úsekových měření rychlosti podle původního plánu?
Ano
32,2 %
Ne
67,8 %
Celkem hlasovalo 2787 čtenářů.

Na rozhodnutí o počtu měřicích radarů čekají v Písku. „Původně se počítalo, že měřit budou čtyři radary v jednom směru. Tento počet by pro nás vzhledem k investicím na hardware a software znamenal zisk. Pokud by měřil nakonec jen jeden radar, pokrylo by nám to náklady,“ řekl Novinkám starosta Písku Michal Čapek (ANO).

D4 je první dálnice, která se v Česku staví formou dlouhodobé spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvaného PPP (z anglického Public Private Partnership).

Po dostavbě bude konsorcium Via Salis dálnici a rekonstruované části provozovat a udržovat 25 let. Stát bude dálnici vybudovanou za odhadovaných deset miliard korun postupně splácet. Do roku 2049 zaplatí zhruba 32 miliard korun.

Většina nové D4 je už v provozu

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám