Hlavní obsah

Kupka se postavil proti kamerové pasti na D4. Měřicí úseky mají být jen dva

Plán, aby na nové dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem bylo hned osm úsekových měření, se nelíbí ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS). Podle něj by mělo být v každém směru nanejvýš jedno měření. O využití rozmístěných kamer teď bude ministr jednat s dodavatelem dálnice, sdružením Via Salis.

Foto: Lucie Kándlová, Novinky

Na novém úseku dálnice D4 jsou instalované téměř dvě stovky kamer, radary na měření rychlosti i váhy nákladních aut a spousty dalších čidel.

Článek

Na nové dálnici bude zahájen provoz už v týdnu od 16. prosince. Jedná se o 48 kilometrů dálnice, z nichž je 32 kilometrů nově postaveno a 16 kilometrů opraveno.

Podle dat od stavebního konsorcia je na novém a opravném úseku celkem 198 kamer, které pokrývají sto procent dálnice.

Kupka před víkendem o věci jednal se starosty Příbrami a Písku a podle svých slov si neumí představit, že by se počet úsekových měření nesnížil.

„My jsme to nikdy takhle nechystali – nebo já rozhodně ne – a v každém případě to tam nikdy nebude. Bylo to nepřiměřené a bylo by to opravdu nesmyslné,“ prohlásil ministr. Chystá se o věci jednat s Via Salis.

Foto: Via Salis

Mapa dálnice D4 mezi Prahou a Pískem

Za nesmyslných označil osm měřených úseků i starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO). „Logiku dává jeden měřený úsek od nás na Písek a jeden od Písku k nám. Věřím, že to tak dopadne,“ napsal Konvalinka na Facebooku.

„Využití rozmístěných kamer se dá samozřejmě upravit, na základě dohody s klientem, kterým je ministerstvo dopravy. Na to jsou technologie. Jak se domluvíme, tak to bude,“ sdělila na dotaz Novinek mluvčí Via Salis Daniela Pedret.

I podle jejích informací má proběhnout schůzka s ministrem Kupkou, termín ale zatím neznala. Dá se předpokládat, že výsledek dohody, a tedy počet úsekových měření bude oznámen do otevření dálnice za dva týdny.

Zjednodušeně řečeno, u některých kamer schopných úsekového měření může být tato funkce podle pokynů objednavatele vypnutá a zůstane jen obraz.

První PPP projekt

Podle vyjádření policejního prezidia a dálniční policie bude většina záznamových zařízení instalovaných na dálnici využívána jako bezpečnostní kamery. „Policie bude mít přístup do systému v podobě náhledu a v případě potřeby k poskytnutí záznamu pro účely dokazování,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí policejního prezidia Violeta Siřišťová.

K dohledu nad dodržováním rychlosti chce policie využívat jak systém stacionárních kamer, tak i mobilní kamery v policejních vozech, jak je to obvyklé na jiných dálnicích. „Bude to jak v označených vozidlech, tak i skrytě,“ doplnila mluvčí.

Úsekové měření rychlosti považuje policie za užitečný doplněk, protože na mnoha rizikových úsecích není možné klasické měření rychlosti provádět z důvodu nemožnosti bezpečně zastavit naměřené vozidlo.

Anketa

Mělo by být na nové D4 osm úsekových měření rychlosti podle původního plánu?
Ano
31,8 %
Ne
68,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3484 čtenářů.

Na rozhodnutí o počtu měřicích radarů čekají v Písku. „Původně se počítalo, že měřit budou čtyři radary v jednom směru. Tento počet by pro nás vzhledem k investicím na hardware a software znamenal zisk. Pokud by měřil nakonec jen jeden radar, pokrylo by nám to náklady,“ řekl Novinkám starosta Písku Michal Čapek (ANO).

D4 je první dálnice, která se v Česku staví formou dlouhodobé spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvaného PPP (z anglického Public Private Partnership).

Po dostavbě bude konsorcium Via Salis dálnici a rekonstruované části provozovat a udržovat 25 let. Stát bude dálnici vybudovanou za odhadovaných deset miliard korun postupně splácet. Do roku 2049 zaplatí zhruba 32 miliard korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám