Článek
Novinářům to ve středu řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel nového úřadu Martin Kozák. V současnosti má úřad 60 zaměstnanců, do budoucna se počítá se 108.
„Smyslem DESÚ je v případě specifických a náročných staveb soustředit výkon stavebních agend pod jeden státní úřad,“ uvedl Kupka.
„To přináší větší specializaci, sdílení znalostí, zkušeností a kapacit. Výsledkem má být rychlejší a odbornější rozhodování o významných či specifických stavbách dopravní, energetické a průmyslové infrastruktury,“ dodal.
Stavební povolení v Estonsku vyřídíte z gauče za měsíc. V Česku musíte čekat 246 dní
Nový úřad tak od začátku roku působí jako prvostupňový stavební úřad pro vyhrazené strategické a rozsáhlejší liniové stavby.
Konkrétně jde například o stavby dálnic a drah, civilní letecké stavby, velké výrobny elektřiny s výkonem nad 100 megawattů, stavby v areálu jaderného zařízení či stavby přenosové a přepravní soustavy.
Úřad tak bude rozhodovat například i o případné stavbě nových jaderných bloků.
Mělo by ubýt dokumentace a průtahů
Ministr si od úřadu slibuje zejména zkvalitnění stavebního řízení a zrychlení rozhodování o klíčových infrastrukturních projektech. Mělo by například ubýt dokumentace a průtahů při jejich vyřizování.
Podle Kupky by DESÚ mělo pomoci i městům a obcím s jejich stavebními úřady, od kterých úřad převzal nová vyvlastňovací řízení pro vyhrazené stavby.
Od krajských hygienických stanic si pak vzal na starosti posuzování ochrany veřejného zdraví u nově zahajovaných vyhrazených staveb.
Úřad přebírá také některá řízení k vyhrazeným stavbám zahájená v loňském roce a dokončí je podle starého stavebního zákona.
„Náš úřad se bude zabývat například povolením záměrů dostavby Pražského okruhu nebo dostavby dálnic D35 a D11, rozšiřování jaderné elektrárny Dukovany nebo povolením záměru modernizace železničního uzlu Česká Třebová či modernizace trati z Prahy-Ruzyně do Kladna,“ podotkl Kozák.
Reakce na kritiku pomalé výstavby dálnic
DESÚ bude od července fungovat také jako odvolací správní orgán proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro zákonem nevyhrazené stavby dopravní a energetické infrastruktury.
Proti rozhodnutí DESÚ bude možné odvolání u ministerstva dopravy či ministerstva průmyslu a obchodu.
Dopravní a energetický stavební úřad už loni zavedla novela stavebního zákona. Nahradil původně plánovaný Specializovaný a odvolací stavební úřad, který až do 30. června loňského roku spadal pod ministerstvo pro místní rozvoj. Úřad má pobočky v Praze, Plzni a Olomouci.
Stát je dlouhodobě kritizován za pomalou výstavu dálnic a dalších velkých strategických staveb.
Problematická je především příprava projektů, kdy se stát musí vypořádat s námitkami účastníků řízení a ochránců přírody a také řešit zdlouhavá majetkoprávní vypořádání.
Zatímco v Česku příprava dálnice v předchozích letech trvala často až 13 let, například v Německu je to v průměru kolem sedmi let.