Článek
Stalo se tak po sedmiletém vývoji modernizované verze stroje, který poprvé vzlétl koncem šedesátých let. Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku. Vývoj inovovaného modelu začal v dubnu 2010.
„Snažili jsme se u něj zlepšit technické, provozní a ekonomické parametry, zvýšit bezpečnost provozu letounu, snížit negativní vliv na životní prostředí a pracnost výroby letounu,“ vysvětlila generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.
Stroj může letět deset a půl hodiny
Celkové náklady projektu dosáhly více než 568 miliónů korun. „A to včetně prostředků podpory ministerstva průmyslu a obchodu, které dosáhly 237 miliónů korun,“ podotkla Plšková. „Tento úspěch otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ tvrdí Plšková.
Nový letoun L 410 NG se ve výrobě postaví vedle současného modelu L 410 UVPE2. „Modernizovanému stroji jsme dvojnásobně zvětšili zavazadlový prostor, může přepravit o 400 kilogramů víc nákladu. Má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží,“ říká vedoucí projektu L 410 NG Miroslav Pešák.
Dolet podle něj vzrostl na téměř dvojnásobek, tedy na 2570 kilometrů. „Stroj může být ve vzduchu až 10,5 hodiny,“ dodal Pešák.
O model L 410 NG bude podle vedení společnosti větší zájem u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti. Uplatní se tak zejména v ostrovních státech,
jako je například Indonésie, Papua-Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.
„To se týká také Indie nebo Mongolska, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ konstatovala generální ředitelka.