Hlavní obsah

Kunovická novinka dostala od Evropy zelenou, L 410 NG má dvojnásobný dolet

Právo, Aleš Fuksa

Sériová výroba nové generace legendárního kunovického letounu L 410 je spuštěna v Kunovicích na Slovácku. Společnost Aircraft Industries získala v minulých dnech od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) typový certifikát na inovovaný letoun L 410 NG. Ten se oproti staršímu typu chlubí mimo jiné výrazně delším doletem.

Foto: AI

Kunovická letecká společnost Aircraft Industries spouští sériovou výrobu modernizované L 410 NG.

Článek

Stalo se tak po sedmiletém vývoji modernizované verze stroje, který poprvé vzlétl koncem šedesátých let. Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku. Vývoj inovovaného modelu začal v dubnu 2010.

„Snažili jsme se u něj zlepšit technické, provozní a ekonomické parametry, zvýšit bezpečnost provozu letounu, snížit negativní vliv na životní prostředí a pracnost výroby letounu,“ vysvětlila generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Stroj může letět deset a půl hodiny

Celkové náklady projektu dosáhly více než 568 miliónů korun. „A to včetně prostředků podpory ministerstva průmyslu a obchodu, které dosáhly 237 miliónů korun,“ podotkla Plšková. „Tento úspěch otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ tvrdí Plšková.

Nový letoun L 410 NG se ve výrobě postaví vedle současného modelu L 410 UVPE2. „Modernizovanému stroji jsme dvojnásobně zvětšili zavazadlový prostor, může přepravit o 400 kilogramů víc nákladu. Má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží,“ říká vedoucí projektu L 410 NG Miroslav Pešák.

Dolet podle něj vzrostl na téměř dvojnásobek, tedy na 2570 kilometrů. „Stroj může být ve vzduchu až 10,5 hodiny,“ dodal Pešák.

Foto: AI

Modernizovaný stroj disponuje mimo jiné i větším zavazadlovým prostorem.

O model L 410 NG bude podle vedení společnosti větší zájem u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti. Uplatní se tak zejména v ostrovních státech,

jako je například Indonésie, Papua-Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.

„To se týká také Indie nebo Mongolska, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ konstatovala generální ředitelka.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám