Článek
ŘSD polohu šesti mostů v havarijním stavu na silnicích první třídy v jeho správě odtajnilo na základě žádosti v rámci zákona o svobodném přístupu k informacím.
Informaci, kterou po ŘSD dříve žádala i redakce Novinek, sdělilo serveru StoŠestka.cz. Dosud ředitelství odmítalo specifikovat, o které mosty jde. [celá zpráva]
Mezi šest staveb v havarijním stavu patří mostek před odtokovou strouhu na silnici I/27 u Chotěšova na Rakovnicku ve středních Čechách.
„Připravuje se projektová dokumentace na přestavbu mostu. Předpoklad zahájení opravy je rok 2019. V současné době také probíhá hodnocení nabídek na mostní provizorium, kam bude převedena doprava v době rekonstrukce mostu,” sdělil Novinkám mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Na první pohled v havarijním stavu je most v Brance u Opavy. Ten vedl přes příkop mezi Opavou a Brankou. Při pohledu od přilehlého pole ihned upoutá pozornost dřevěná konstrukce, která zde zůstala po zjevné snaze o zpevnění mostu.
Most v Oldřichovicích u Třince na Frýdecko-Místecku, který vede přes potok Tyrka, je již z poloviny opraven. Tyrka je přítok řeky Olše.
„Jedná se o most mimo silnici I/11, neboť zde byla vybudována přeložka této silnice,” dodal Studecký.
Most v mostecké čtvrti Souš, který je ve velmi špatném stavu, bude zbourán a nahrazen novým. Přípravné práce začaly 8. srpna. Podle informací na stránkách komunikace zatím zůstává neuzavřená, aby se nekomplikoval provoz na tak vytížené trase.
„Stavebně technický stav mostu je hodnocen jako velmi špatný, avšak stále není jeho stav havarijní, a lze jej tedy v rámci přípravných prací užívat,“ uvádí litvínovská radnice na webu.
Dle webu @novinkycz je v havarijním stavu celkem šest mostů, @RSD_oficialni však odmítlo sdělit, které to jsou. Požádali jsme tedy o seznam těchto mostů – zde uveřejňujeme jejich přehled.https://t.co/F2TlXsJNsN pic.twitter.com/VCMpXyDsIY
— 106/1999 Sb. (@StoSestka) 27. srpna 2018
Most bude uzavřen zhruba na jeden rok. Pod tratí vede železnice a bez výluky na trati nelze některé stavební práce na mostě provádět. V tuto chvíli je podle litvínovské radnice předpoklad uzavření komunikace č. I/27 na přelomu měsíců října a listopadu letošního roku.
Podle ŘSD se most na seznam dostal chybou v evidenci, protože není ve správě ŘSD, ale radnice.
V případě mostu přes řeku Desná v Petrově nad Desnou podalo ŘSD žádost o stavební povolení. „Předpoklad zahájení opravy je rok 2019,” doplnil Studecký.
Poslední ze šestice mostů je most ve Vlachově. Ten však již nestojí na silnici první třídy. Stalo se tak poté, co byl zprovozněn obchvat Vlachova. Letos by měl být vyřazen z evidence a snad i zbourán. „Byla podána žádost o demoliční výměr u silničního správního úřadu,” uvedl Studecký.
Redakce Novinek po tragickém pádu dálničního mostu v italském Janově zjišťovala, jak jsou na tom mosty v Česku. ŘSD tehdy uvedlo, že šest mostů v jeho správě je v havarijním stavu. Dále je ale už nespecifikovalo.
„Nechceme šířit poplašnou zprávu nebo pocity mezi řidiči. Ty mosty buď jsou v rekonstrukci, nebo se chystá demolice, takže není důvod mít jakékoli obavy,“ sdělil tehdy Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl. [celá zpráva]
Mostů v katastrofálním stavu je víc
Zmíněná šestice mostů ale zdaleka nepředstavuje jediné stavby tohoto typu v havarijním stavu. Právě ve čtvrtek se ukázalo, že v havarijním stavu je například most v karlovarském Doubí. Je v tak špatném stavu, že místo rekonstrukce musí být zbourán. [celá zpráva]
Na sympoziu Mosty 2018 zaznělo, že ve špatném stavu je kolem 270 silničních mostů. Tomáš Rotter z Fakulty stavební ČVUT tam řekl, že nejhorší situace je prý u mostů nad silnicemi druhé a třetí třídy, kde je v havarijním stavu 102 mostů. Mostům v havarijním stavu může hrozit i zřícení. [celá zpráva]