Hlavní obsah

Krtek v českých hračkářstvích válcuje i Barbie

Ačkoli je panenka Barbie od roku 1990, kdy se poprvé dostala na československý trh s hračkami, stálicí na pultech hračkářství, nejprodávanější hračkou není. Krteček ji v oblíbenosti poráží.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Přestože panenka Barbie je celosvětově populární (letos oslavila již 50. narozeniny), u dětí neovlivněných reklamou vítězí klasické panenky.

"Pokud přijde holčička přímo sem s maminkou nebo babičkou a není ovlivněná žádnou reklamou, vždycky sáhne po klasickém plaváčkovi, panence, kterou může dát do kočárku nebo si ji pochovat, ta vždycky vede," řekla Kateřina Boubínová, manažerka obchodního domu Sparkys.

Barbie se nelíbí některým rodičům

Někteří rodiče nejsou z nákupu "prsaté panenky" příliš nadšení. "Až přijde Kačenka s tím, že chce barbínu, asi se budu dost bránit a pokusím se jí nabídnout něco jiného. Nelíbí se mi to jako kult zvrhlé krásy, která není krásná," vysvětluje své důvody Martina Sádovská a dodává, že chce mít šťastné dítě, a ne potenciální anorektičku.

Výběr hračky závisí podle manažerů hračkáren do velké míry na rodičích. Pokud chtějí, aby se jejich děti rozvíjely, nekupují hračky pasivní, které blikají, pískají a mačkají se na nich tlačítka, ale tvůrčí. Ať už jsou to stavebnice, ve kterých možná trochu překvapivě vede nad stavebnicí Lego nesmrtelný český Merkur, modelína nebo korálky a vyšívání, které upřednostňují malé slečny.

:. Panenka Barbie oslavila již 50. narozeniny.foto: Reuters/Nicky Loh

Večerníčky táhnou

"Stane se i, že jde rodič koupit hračku podle reklamy, a když uvidí cenu, prostě ji koupit odmítne, popřípadě ji dítěti dá k narozeninám nebo k Vánocům. Někdy si ale dítě vybere hračku, která ani není podle reklamy, a rodič ji koupit nechce, protože tahle hračka je podle něj hloupost. To se stává. Je to individuální," popsala Dagmar Vrbová, vedoucí hračkářství Pompo v Praze-Hostivaři.

"Která je nejprodávanější hračka, se říct nedá, pořád máte klasickou plyš. Ta se kupuje jako dárek dětem od jednoho roku až do 90 let, plyšové hračky si kupují i zamilovaní dospělí třeba ve čtyřiceti nebo v šedesáti," řekla Boubínová. Dodala, že ještě lépe než "barbíny" se prodává Krteček, ten prý je číslem jedna. "Vede ve všech podobách. Krtek batůžek, Krtek maňásek, Krtek na ruku... Ten vede i nad Barbie, to teda ano!"

V názoru se s ní shoduje i Dagmar Vrbová, která pouze doplňuje, že stejně dobře jako Krteček se prodávají i další postavičky z večerníčků, Rákosníček, Křemílek a Vochomůrka a další. Zatímco holčičky touží po korálcích, mimincích a kočárcích, kluci upřednostňují angličáky, postavičky rytířů a auta na ovládání.

Někdy se určitá hračka kupuje víc, protože si rodiče mezi sebou předají informaci, že je dobrá. Ve většině případů však bývá zvýšený zájem o produkty, které právě představuje televizní reklama, druhým případem takových "chvilkových trháků" jsou jakékoli produkty s postavičkami z aktuálních filmů, komiksů nebo kreslených seriálů. Typickým krátkodobým příkladem jsou postavičky Šmoulů, kteří do českých domácností vtrhli přibližně ve stejné době jako slavná Barbie.

Související témata:

Výběr článků

Načítám