Hlavní obsah

Krnáčová nemá náhradu za opencard

Praha

Hlavní město Praha zatím neví, co nahradí problematickou opencard. Připustila to primátorka Adriena Krnáčová. Uvedla, že má nakoupeno dost licencí na provoz opencard, přes 1,2 miliónu, takže systém může fungovat do konce srpna. Provozovateli opencard neplatí.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Adriana Krnáčová

Článek

Praha už delší dobu neplatí EMS za podporu opencard, která vznikla za primátora Pavla Béma. Vyžádala si náklady už přes miliardu korun. Krnáčová uvedla, že neexistuje právní nástroj, jak tyto služby hradit. Proto město rozšířilo možnosti nákupu papírových předplatních kuponů na městskou hromadnou dopravu. Krnáčová tvrdí, že to byl logický krok, protože stejně část cestujících kupóny využívala a mnozí lidé, kteří si byli nuceni kartu Pražana koupit, ji nechtěli a dávají přednost papírovým kupónům, jmenovala především důchodce.

Exprimátor Tomáš Hudeček ale upozornil, že bez smluv má vlastník práv ke kartě eMoney Services (EMS) nárok na čtyři miliony korun měsíčně: „Když to rok pojede, Praha udělá dluh 50 miliónů korun.” Zmínil, že rada za jeho vědění chtěla kvůli ocenění podpory opencard arbitráž, kterou ale noví radní zrušili.

Praha uvažuje o tom, že se kvůli problematické opencard obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Primátora Adriena Krnáčová se obává, že vlastník práv ke kartě eMoneyServices (EMS) může zneužívat dominantní postavení. Uvedla, že má nakoupeno dost licencí. Na provoz do konce srpna.

Nový systém se vybírá

Hudeček upozornil, že jeho projekt nové karty ve spolupráci s Českými drahami nebo plzeňskou kartou, by býval problém vyřešil.

„Vyměnili bychom jeden systém za jeden systém,” oponovala Krnáčová. Dodala taky, že smlouva nebyla tak připravená, jak Hudeček tvrdí.

Současný stav označila za přechodné období, které potrvá několik měsíců. Město podle ní jedná se společností Ropid, která organizuje městskou a příměstskou hromadnou dopravu, Dopravním podnikem Hlavního města Prahy a Středočeským krajem o „sdíleném jízdném”. V něm by mohly fungovat papírové kupony a karty včetně bankovních. „Vznikne platforma, do které se budou moci zapojit různí dodavatelé,” dodala.

Hudeček jí vyčetl, že s lidmi, se kterými projekt připravoval, vůbec nejednala, a že na schůzky chodí pozdě a nepřipravená.

Problém s Erikou

Kritiku od Hudečka sklidil možný plán zajišťovat předplatné jízdné i prostřednictvím mobilních telefonů skrze společnost Erika. Firma je podle médií spojována s kontroverzním podnikatelem Ivo Rittigem a údajně ji prověřuje policie.

„Oni vás za to zavřou,” varoval Krnáčovou Hudeček, který sám čelí stíhání kvůli opencard. Podle Krnáčové jde ohledně zapojení firmy Erika jen o úvahy, schváleno nic není. Se společností Erika má dopravní podnik smlouvu na provoz SMS jízdenek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám