Článek
Za tři měsíce se v ČR vyrobilo 206 908 motorových vozidel. Nejvíce si pohoršila osobní a nákladní auta, naopak autobusům a motocyklům se "dařilo".
Již měření Českého statistického úřadu v předešlých týdnech ukázalo, že výroba auta byla v tuzemském autoprůmyslu zasažena nejvíce. Teprve v březnu zmírnil svůj propad, a to díky zavedením šrotovného v sousedních zemích, čímž se zvýšila poptávka po českých autech.
Co do jednotlivých značek, tak nejvíce vozů opět vyrobila Škoda Auto. Z jejích výrobních pásů sjelo 98 036 aut, konkurenční kolínská TPCA vyrobila 87 244 aut. V nošovické továrně Hyundai spatřilo světlo světa 20 tisíc vozů.
Statistika motorových vozidel v 1. čtvrtletí 2009 v meziročním srovnání: | ||
---|---|---|
segment | výroba | prodej v ČR |
osobní a užitkové vozy | 205 281 ( -23,04 %) | 11 084 (-22,39%) |
nákladní vozy | 253 (-58,93) | 140 (-33,65 %) |
autobusy | 907 (+5,10 %) | 112 (+20,43) |
motocykly | 229 (+22,61) | 17 (-36,59) |
Šrotovné
Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta.
Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.
Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.
Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia.