Článek
Ta zároveň ujistila, že lídr tuzemského trhu nemění svoji strategii a nadále se prostřednictvím řady aktivit zaměřuje na podporu konzumace piva v hospodách a restauracích a na zvýšení jejich návštěvnosti. Připomněla i novinky z poslední doby, například nepasterizovaný gambrinus, který Plzeňští dodávají pouze do hospod a restaurací.
„Společně s provozovateli hospod a restaurací intenzivně pracujeme na zlepšení prostředí i servisu v jejich podnicích. Součástí této podpory oblasti pohostinství je i naše cenová politika. Naší snahou bylo udržet cenu během letní sezóny, která je důležitým obdobím pro všechny hospody a restaurace,“ sdělila Právu Krásová.
Lahve mají navrch
V analýzách vývoje českého pivovarnictví za posledních několik let je přitom jako jedna z příčin toho, že prodej točeného piva v poslední době klesá, zatímco odbyt „baleného“ piva v obchodní síti roste - vedle zvýšení spotřebních daní a ekonomické krize - uváděno taktéž pokračující rozevírání cenových nůžek mezi pivy v lahvích a na čepu.
Dnes činí poměr prodejů 43:57 ve prospěch piv prodávaných v obchodech. Ještě před deseti lety byl přitom tento podíl opačný, víc se prodávalo piva točeného.
Většinu z tuzemských značek, snad jen s výjimkou nejdražších prémiových ležáků, jako jsou Pilsner Urquell, Budějovický Budvar, Bernard či Lobkowicz, lze dnes v maloobchodní síti koupit za zhruba třetinu toho, kolik stojí tatáž piva čepovaná v restauracích.
Platí pravidlo dvojnásobku. V hospodách tak můžeme čekat zdražení o korunu
Ostatně právě tímto argumentem podpořil Plzeňský Prazdroj úpravu cen letos v červenci, kdy zdražil o necelou korunu pouze lahvová a plechovková piva, a nikoli piva sudová či tanková.
Skutečností však je i to, že ceny „hospodských“ piv se u jejich největšího výrobce, na něhož připadá téměř polovina tuzemských prodejů, nezvyšovaly více než dva roky. Za tu dobu se zvýšily ceny surovin i energií. „Naší strategií podpory návštěvnosti hospod bylo udržet cenu i během hlavní – letní sezony, která je důležitým obdobím pro všechny hospody a restaurace,“ argumentují nyní plzeňští pivovarníci.
Zatím se přidal jen Bernard
K Prazdroji se nyní přidal i Rodinný pivovar Bernard, jehož piva patří k nejdražším na trhu. Ten od příštího úterka zdraží sudová piva rovněž o 50 až 60 haléřů na půllitr.
Mluvčí humpoleckého pivovaru Zdeněk Mikulášek k tomu řekl, že také Bernard držel dva roky ceny točeného piva na stejné úrovni i přes rostoucí náklady, ale nyní již musí ceník upravit.
Žádné další pivovary změny cen neoznámily, mnohé pivovary naopak přispěchaly s tvrzením, že oni rozhodně ceny nezvyšují. Podle zkušeností z oboru se však dříve či později ke zdražení rovněž připojí. Ceny v hospodách přitom zpravidla vzrostou rychleji, než by odpovídalo zvýšení ceny u výrobce. Zdraží-li tedy pivovar o padesátník, je pravděpodobné, že konečná cena půllitru piva stoupne o korunu.
„Ano, platí pravidlo dvojnásobku. V hospodách tak můžeme čekat zdražení o korunu,“ potvrzuje nepsané pravidlo Tomáš Erlich ze Sdružení přátel piva.
V Plzeňském Prazdroji i v celém pivovarnictví zřejmě kalkulují s tím, že české ekonomice se konečně začíná lépe dařit, počítá se i s oživením v oblasti růstu mezd a platů ve státním i soukromém sektoru. Zda pivní konzumenti jsou schopni a ochotni mírné zvýšení cen „vstřebat a unést“ ukáže vývoj prodejů a spotřeby v příštích týdnech a měsících.