Článek
"Doufám, že kraje tyto problémy postupně vyřeší. Pokud ale platit nadále nebudou a změní svůj názor na počet vlaků ve svých regionech, budeme spoje redukovat. Nejdříve by to připadalo v úvahu v červnu při změně grafikonu vlakové dopravy," potvrdil Právu generální ředitel ČD Petr Kousal.
Do loňského roku byly finanční prostředky na úhradu prokazatelné ztráty dopravců z osobní dopravy limitovány státním rozpočtem. Krajské úřady tak měly určenu účelově vázanou částku na dopravní obslužnost.
Tarifní závazky krajů přitom hradil dopravcům stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Letos se však pravidla na základě zákona č. 243 zásadně změnila a kraje jsou plně odpovědné za úhradu ztráty.
Problémy s platbami
Celkem mají ČD letos získat 6,7 miliardy korun, z toho dvě třetiny od krajů a zbytek od ministerstva dopravy.
"Měsíčně bychom od krajů měli dostávat 400 miliónů korun. K 28. únoru jsme tedy měli mít na kontě 800 miliónů, ale přišlo pouze 226 miliónů korun. To České dráhy dostalo do velice nepříznivé situace," upozornil Kousal.
Zatímco sedm krajů platí Českým drahám alespoň zálohy, čtyři další čekají na schválení svých rozpočtů. Ústecký kraj platit zcela odmítá a Královéhradecký je podle Kousala ochoten uznat své závazky vůči ČD jen do poloviny letošního roku. Jihomoravský kraj chce zase přehodnotit dohody o autobusových i vlakových spojích. Některé zrušit, jiné naopak zavést.
České dráhy jsou přesvědčeny, že se jim podaří vlaky dostatečně naplnit cestujícími. Za loňský rok přepravily celkem 179 miliónů lidí a letos by to mělo být dokonce 181 miliónů.
"Není v našem zájmu vlaky omezit. Může se ale stát, že kraje k tomuto závěru dospějí, protože se jim nechce za dopravní obslužnost tolik platit. Někde tedy k zastavení dopravy zřejmě dojde," obává se Kousal.