Článek
Kraj v době vládnutí Davida Ratha dvakrát vydal s rozšířením letiště souhlasné stanovisko a Rath tehdy mluvil o mnoha výhodách pro sever regionu, pokud bude vodochodské letiště konkurovat ruzyňskému.
Nynější vedení kraje ale postoj naprosto změnilo. „Nyní striktně nesouhlasíme se záměrem. Nebyly vypořádány připomínky obcí, stavba negativně ovlivní své okolí. Žijeme v přetechnizované společnosti a je třeba si životní prostředí hlídat,“ uvedl v pondělí hejtman Josef Řihák (ČSSD) na společné tiskové konferenci se starosty ohrožených obcí.
Společná řeč
Za zmínku stojí i to, že po dlouhé době našla krajská levice s pravicí společnou řeč. Dotčené obce dlouhodobě hájí například senátorka ODS Veronika Vrecionová, která je starostkou Přezletic, starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS) nebo starosta Kralup nad Vltavou a poslanec Petr Holeček (STAN).
Obce, jichž se problém týká, a odpůrce velkého letiště tato změna povzbudila. „Nové stanovisko kraje by opravdu mohlo přinést zlom,“ komentoval starosta Líbeznic Kupka, který připomněl zdravotní rizika celého záměru.
„V dokumentech se sice píše, že dopady v jednotlivých oblastech, jako je prach a hluk, jsou podlimitní, zhodnocení zdravotních rizik je ale velmi polovičaté a nehodnotí se součet všech oněch podlimitních dopadů. Vše vychází těsně pod limity, ale dopady se musí shrnout,“ dodal Kupka.
Další odpůrci zase zpochybňují metodiku pro výpočty hlukové zátěže, starosta Kralup Holeček upozornil na dopravní zátěž regionu. Všechny argumenty zazní na úterním veřejném projednávání dokumentace EIA, které se koná v pražských Letňanech.
Letiště hlavně pro nízkonákladové a charterové lety
Rozšíření stávajícího letiště Aera Vodochody je záměr vlastníka společnosti Penta Investments. Skupina chce vybudovat letiště zaměřené především na nízkonákladové a charterové lety.
V plánu mají odbavit zhruba 35 000 vzletů a přistání za rok, což by znamenalo přepravit přibližně 3,5 miliónu cestujících. Investor počítá s omezením nočního provozu v době od 22 do 6 hodin. Létat tady mají letadla střední velikosti, tedy typy Boeing 737 a Airbus A320. S provozem letiště má být spojen vznik zhruba tří tisíc nových pracovních míst.
Po úterním veřejném projednávání dokumentace bude mít hlavní slovo ministerstvo životního prostředí, které vydá své stanovisko. Pokud bude kladné, obce jsou připraveny obrátit se na soudy, aby stavbě zabránily. Bez kladného stanoviska by firma nemohla zahájit územní řízení a proces vedoucí ke stavebnímu povolení.