Hlavní obsah

Koženky končí. České dráhy nasadí s novým řádem nové vlaky

České dráhy nasadí od nového jízdního řádu pro příští rok nové vlaky za celkem devět miliard korun. Z Prahy do Chebu budou nově jezdit soupravy InterJet, regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm budou zajišťovat patrové soupravy push-pull a v dalších krajích vyjedou dvě desítky nových bezbariérových RegioPanterů. Z provozu dopravce naopak stáhne staré vozy, známé jako takzvané koženky.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

O změnách České dráhy informovaly ve čtvrtek. Nový jízdní řád začne platit v polovině prosince.

Největší novinkou budou soupravy InterJet, dopravce je nasadí na linky Západní expres (z Prahy přes Plzeň do Chebu) a Krušnohor, která vede z Prahy do Chebu severní trasou přes Ústí nad Labem. Vlaky budou jako první v Česku vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál.

České dráhy se rozdělí na tři divize

Ekonomika

V první třídě budou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol. Soupravy ovšem budou bez restauračních vozů, občerstvení chtějí dráhy zajistit prostřednictvím mobilního minibaru. Podle drah to odpovídá požadavkům objednatelů dopravy.

Dráhy začnou stahovat staré vozy označované jako „koženky“, které používají v obyčejných rychlících. Vozy budou nahrazeny u rychlíků Vltava a Lužnice (z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic) a dále v rychlících Vysočina (z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna).

Jednotlivé novější vagony dráhy doplní také do rychlíků Hradečan a Krakonoš (z Prahy do Hradce Králové a Trutnova) a do rychlíků Bouzov (z Brna do Olomouce a Šumperka). „Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, například při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu,“ podotkl náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

České dráhy měly v pololetí ztrátu 217 milionů, meziročně je to zlepšení o 1,8 miliardy

Ekonomika

Modernizovat se společnost chystá i v regionální dopravě. Na lince Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm budou jezdit patrové jednotky push-pull a vlaky RegioPanter na lince P2 (z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna) a na regionálních linkách v Jihočeském kraji. „Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let,“ doplnil Ješeta.

Nové jednotky nahradí například vozy typu Bdtmee z bývalé NDR, přezdívané Honecker, dále především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.

Související témata:

Výběr článků

Načítám