Článek
Například při kontrolách v Plzeňském kraji dopravní policisté začátkem měsíce naměřili u skoro poloviny náhodně vytipovaných automobilů výše emisí překračující povolené hodnoty. Přitom všichni hříšníci předložili platný certifikát z STK o splnění emisních norem.
„Zaměřili jsme se na osobní a dodávková vozidla různého typu a stáří. Z osmnácti kontrolovaných jich nesplňovalo příslušnou vyhlášku sedm. U některých se z výfuku doslova valil černý dým,“ uvedl mluvčí policie Ondřej Hodan.
Pokud je řidič zároveň provozovatelem auta, hrozí mu pokuta ve správním řízení až 50 tisíc korun. Pokud jde o šoféra, který má vozidlo například půjčené, je mu uložena sankce pouze 1500 korun za nevyhovující technický stav.
Auto na Teplicku chrlilo z výfuku černý dým. Řidič byl s emisemi desetinásobně za hranou
S ohledem na vysoký počet zjištěných případů policisté informovali ministerstvo dopravy s tím, aby provedlo namátkové kontroly stanic STK, v nichž vozidla s emisemi prošla.
Místo kontrol „prodej“
STK je v Česku zhruba čtyři sta a stanic měření emisí (SME) okolo 1800. Fungují pohromadě i zvlášť. Už léta čelí kritice, že některé jsou výrazně méně přísné než jiné a u některých jde místo kontrol spíše o „prodej kladných protokolů“.
„Jsou tam všechny druhy korupce. Peníze se dávají třeba do popelníku, technik s tím jezdí, peníze zmizí a auto projde. Ale pak jsou tu zprostředkovatelé, služba ‚zařídím technickou‘. Jsou motivováni vyhovět velkým zákazníkům a úplatky pak není nutné ani předávat. Auto vždy projde,“ uvedl už začátkem roku na zasedání sněmovního podvýboru pro dopravu právní expert Transparency International Jan Dupák.
Na problémy upozornila také Asociace emisních techniků a opravářů. „Pražským rekordmanem je STK v malé garáži, kde podle záznamů prošlo za jediný den úspěšně 74 aut. A to i náklaďák IVECO, který by se do garáže ani samotné ulice nevešel,“ řekl serveru Zdopravy.cz analytik ASEM Petr Novák.
Auta se sice už několik let při kontrolách fotí a od zpřísnění z roku 2022 je měření a vystavení protokolu automatické z počítače, přesto lze podle odborníků podvádět dál i lehkými triky jako přicpáním výfuku hadrem nebo slabším stlačením plynu.
Policejní kontrolou na emise neprošla téměř polovina aut, přestože měla platný certifikát
Někdy chybí katalyzátor
Asociace přitom upozorňuje, že kontroly mají smysl. Měření v ulicích měst prokázala, že nejzanedbanějších pět procent vozidel s technickým defektem tvoří obrovský podíl škodlivých emisí - okolo polovinu. Náprava u tak malé skupiny aut by znamenala velké zlepšení stavu ovzduší.
Druhotný efekt je pak znát v opravárenství, kde neodborné autoservisy například vytloukají z vozidel filtry částic a katalyzátory.
Dopravní policie provádí kontroly, přesněji u nich asistuje, ve spolupráci s pracovníky Centra služeb pro silniční dopravu, spadajícího pod ministerstva dopravy. Tato organizace se má v polovině příštího roku proměnit na Inspekci silniční dopravy. Ta bude moci provádět kontroly samostatně, bez asistence policistů, a přibude i kontrolních vozidel.
Celorepublikové statistiky kontrol emisí se podle policejní mluvčí Violety Siřišťové nyní zpracovávají a k dispozici budou později během roku.
Upřesnila, že pokud jde „jen“ o překročení hodnot emisních limitů, policisté při nesplnění podmínek na místě omezí vozidlu platnost technické prohlídky na třicet dnů a uloží pokutu nebo zahájí správní řízení.
„V případě, že chybí podstatná část výfukového systému, může dojít i k odejmutí technické způsobilosti a zabránění v další jízdě,“ řekla Novinkám.
Veterány musí na technickou kontrolu
Pokuta až pět milionů
Ministerstvo dopravy podle mluvčího Františka Jemelky ročně zasílá na příslušné krajské úřady nebo obce s rozšířenou působností okolo pěti desítek oznámení o podezření z přestupku fyzických osob, kontrolních techniků nebo firem k dalšímu šetření.
Pokuty pro techniky dosahují částky do 50 tisíc korun, v případě korupce kontrolního technika až půl milionu korun, u právnických osob až do pěti milionů. Zda takové pokuty padají, oslovené Asociace krajů ani Svaz a měst obcí nesdělily.
Ministerstvo dopravy aktuálně chystá analýzu měření emisí a provádění technických kontrol aut. Cílem je vyhodnotit rizika české praxe a porovnat ji s Rakouskem, Polskem a Německem. Podle ministra Martina Kupky (ODS) se zaměří i na riziko korupce při kontrolách. Resort o analýze mluvil už v únoru, zatím ale teprve dokončuje její zadání expertům.