Článek
Virgin Australia žádaly o vládní půjčku ve výši 1,6 miliardy australských dolarů (25,6 miliardy korun) výměnou za podíl ve firmě. Neuspěly však ani s jednou ze svých osmi žádostí. Když byla zamítnuta poslední žádost o 200 milionů (3,2 miliardy korun) - byť vláda poskytla místní aerolinkám celkem půjčky v objemu 900 milionů (14,4 miliardy korun) - rozhodlo se vedení letecké společnosti pro uvalení správy.
V čele aerolinek zůstal ředitel Paul Scurrah, který krok vysvětlil slovy: „Naše dnešní rozhodnutí má zabezpečit budoucnost. Austrálie potřebuje druhé aerolinky (vedle Qantasu) a my jsme odhodláni dál létat.“
Jeden ze správců Vaughan Strawbridge ze společnosti Deloitte uvedl, že neplánuje zbavit se žádného z deseti tisíc zaměstnanců. Aerolinky mají nadále fungovat, aby nalákaly kupce.
I když záměrem správce je udržet aerolinky v provozu, rozhodne, kolik si aerolinky nechají letadel a kolik s nimi obsadí spojů.
Vláda čelí kritice
Vláda kvůli odmítnutí půjčky čelí kritice. Vůdce opozičních labouristů Anthony Albanese to označil za selhání kabinetu Scotta Morrisona. Na poskytnutí úvěru naléhaly i vlády Queenslandu a Nového Jižního Walesu. Obávají se, stejně jako spotřebitelské organizace, že by po pádu Virgin Australia získal monopolní postavení v letecké dopravě, na které je země závislá, Qantas.
Qantas se v současnosti na vnitrostátní letecké dopravě podílel z 58 procent, Virgin Australia z 31 procent.
Schillerová: Nejlepší by bylo koupit ČSA
Předsedkyně odborové ústředny ACTU Michele O´Neilová varovala, že „jestliže Morrisonova vláda okamžitě nezasáhne, bude odpovědná za největší pád aerolinek v historii Austrálie.” Ten by vládu stál 800 milionů australských dolarů jen na odškodném pro zaměstnance.
Z deseti tisíc zaměstnanců jich dál pracuje 2000, zbytek je na podpoře, kterou poskytuje vláda v rámci programu na udržení pracovních míst Jobkeeper. Pro firmu ale pracuje externě dalších 6000 lidí a 4000 dodavatelů, uvedl Scurrah, když zdůrazňoval, jaký význam má aerolinky udržet.
Intervence vlády stále není vyloučena, protože vyslala svého člověka do společnosti Deloitte. Ministr financí Josh Frydenberg ale řekl, že cílem je „tržní řešení”. „Korporace znají cestu, jak se restrukturalizovat a rekapitalizovat,“ poznamenal.
Postup vlády zkritizoval i miliardář Richard Branson, který stál u zrodu aerolinek Virgin a ve Virgin Australia má menšinový podíl. Zmínil, že jiné vlády pomohly aerolinkám: „Bohužel to se nestalo v Austrálii.“
Američané dají miliardy na pomoc aerolinkám, dostanou za to jejich akcie
Ve Virgin Australia mají dále podíl vláda Spojených arabských emirátů, Singapore Airlines a čínská skupina HNA, zaměřující se na letectví, turistiku, nemovitosti a finanční služby.
Předlužené aerolinky
Problémem Virgin Australia je předlužení, společnost má dlouhodobý úvěr ve výši pět miliard australských dolarů (80 miliard korun). Za poslední dekádu byly jen dva roky ziskové.
Virgin Australia mají 130 letadel, s nimž létaly do 41 destinací většinou v Austrálii, ale také na Nový Zéland, Bali, Fidži, do Tokia a do Los Angeles. Nadále fungují při letech do míst, kam se létat smí.