Článek
Úřady obou zemí Novinkám potvrdily záměr Korejců uzavřít s Českem v návaznosti na dostavbu Dukovan strategické partnerství, které má kromě jaderné energetiky přinést společné projekty v oblastech elektromobility, polovodičů, baterií, robotiky nebo umělé inteligence.
Z konkrétních investičních plánů pak zdroje Novinek zmiňují například snahu o expanzi nošovické automobilky Hyundai a záměr Samsungu postavit gigafactory, tedy továrnu na baterie, u Dolní Lutyně. V tomto případě ovšem vláda Petra Fialy (ODS) čelí problému, že projekt naráží na odpor místních obyvatel.
Stát zveřejnil dvě studie ke stavbě gigafactory na Karvinsku. Odpůrci obě zpochybňují
Ve hře pak má být třeba i účast Korejců na výstavbě vysokorychlostních tratí či posilování spolupráce mezi univerzitami a vědeckými ústavy.
Hradní zahraniční odbor ve středu uvedl, že ve čtvrtek večer bude Jun Sok-jol jednat se svým protějškem Petrem Pavlem, následující den s premiérem Fialou. V pátek ráno zahájí prezidenti podnikatelské fórum. Podle informací Novinek do Prahy míří šéfové největších jihokorejských firem, takzvaných čebolů, a to nejen Samsungu a Hyundai Motor, ale i LG, SK, Doosanu či POSCO.
V pátek dopoledne Jun s Fialou navštíví v Plzni závody společností Doosan Škoda Power, která má Dukovanům dodat turbínu, a Škoda Jaderné strojírenství, odpoledne budou jednat v Praze. V plánu je celá řada setkání na úrovni ministrů, byznysu a vědeckých institucí či podpis nového akčního plánu a memorand o spolupráci.
Jižní Korea může přinést Česku know-how v oblastech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou vodíkové technologie, e-mobilita, automobilový průmysl, polovodiče či obrana
Dostavba Dukovan Korejci podle mluvčího ministerstva průmyslu Marka Vošahlíka otevírá nové příležitosti, včetně růstu českého exportu a přílivu dalších investic. „Jižní Korea může jako technologická velmoc přinést Česku významné know-how v oblastech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou vodíkové technologie, e-mobilita, automobilový průmysl, polovodiče, obrana a startupy,“ sdělil Novinkám Vošahlík.
Dukovany mají být jen začátek
Na dostavbě Dukovan se mají podílet desítky českých firem. První ze dvou reaktorů, jejichž celková cena se bude pohybovat kolem 400 miliard korun, by se měl začít stavět v roce 2029, do zkušebního provozu by měl jít o sedm let později.
VUT má nový studijní obor jaderná energetika. Kvůli plánované dostavbě Dukovan je o něj zájem
Smlouvu s korejskou KHNP by měl státem ovládaný ČEZ prostřednictvím své dceřiné firmy uzavřít do konce března příštího roku. Podle Korejců by měla být podepsána bez ohledu na spor s americkým Westinghousem, který viní KHNP z neoprávněného využívání jeho duševního vlastnictví.
Korejci deklarují, že jim jde o Česko nejen jako o vstupní bránu do Evropy, ale že u nás chtějí společně vybudovat komplexní ekosystém postavený na silné energetické infrastruktuře, který vytvoří prostor pro stabilní růst jejich firem.
Největší mimoevropský investor
Po Číně a Spojených státech je Jižní Korea třetím největším obchodním partnerem Česka mimo Evropu. Je také u nás vůbec největším neevropským investorem. Působí u nás nejméně sedmdesát společností s korejskou účastí, které zajišťují více než 15 tisíc pracovních míst.
„Ekonomické vztahy mezi Českem a Korejskou republikou jsou už teď na velmi dobré úrovni. Vzájemný obchod dosáhl v minulém roce téměř 5,3 miliardy dolarů (skoro 120 miliard Kč),“ informoval mluvčí MPO Marek Vošahlík.
Jak dodal, celkové korejské investice v Česku, jejichž hlavní vlnu odstartovala před osmnácti lety automobilka Hyundai v Nošovicích, činí 5,1 miliardy dolarů (zhruba 115 miliard Kč). To představuje více než polovinu všech asijských investic.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Loni vyrobila 340 500 aut, meziročně o 5,6 procenta víc. Vedení jihokorejské automobilky plánuje za stovky milionů až miliardy korun upravit svůj závod v Česku tak, aby mohl vyrábět větší podíl elektromobilů, případně jen vozy na elektřinu. Nyní může továrna v Nošovicích vyrábět maximálně 30 procent aut na elektrický pohon, v roce 2030 to má být 70 procent produkce závodu.
Další velkou korejskou investicí, kterou v minulosti sjednala vládní agentura CzechInvest, je továrna na výrobu pneumatik Nexen v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Za posledních deset let se objem korejských investic u nás více než zdvojnásobil, v příštích letech by měl jejich příliv díky strategickému partnerství ještě zesílit.
Nošovické automobilce Hyundai loni stoupl zisk o 2,92 miliardy
Při nynější návštěvě prezidenta Jun Sok-jola ovšem nepůjde jen o čistě ekonomická témata. Ministři zahraničí obou zemí například podepíšou memorandum o porozumění týkající se rekonstrukce Ukrajiny.
Obě země podle Hradu sdílejí podobný pohled na základní hodnoty demokracie, lidských práv a vlády práva. Prezident Pavel se bude se svým protějškem bavit také o Číně nebo Severní Koreji a o dopadech jejich spolupráce s Ruskem na Ukrajinu i na bezpečnost v regionu.
Důležitým pojítkem mezi státy je podle Hradu také kultura. Česko je zároveň pro Korejce oblíbenou turistickou destinací, letadla mezi Prahou a Soulem létají čtyřikrát týdně, loni k nám zavítalo téměř čtvrt milionu jihokorejských turistů. Předpokládá se, že se četnost letů v příštích letech ještě navýší.