Článek
„Je to vozidlo kategorie pancéřovaných vozidel na ochranu posádky, je v provedení 6 x 6 na speciálním tatrováckém podvozku, kdy rozvor je stejný mezi první a druhou a druhou a třetí nápravou a první a třetí náprava jsou řiditelné. Díky tomu má to vozidlo bezkonkurenční mobilitu nejen na silnici, ale obzvláště v terénních podmínkách a vyrovnává se tak pásovým vozidlům,“ osvětlil ředitel pro obranné programy v Tatra Trucks Karel Ritschel.
Dodal, že Titus se hodí i do městské zástavy, protože rádius zatáčení má jen 13 metrů. „To znamená, že se v městské zástavbě dokáže bez problémů pohybovat,“ doplnil Ritschel.
Zatímco Tatra dodává do Titusu, jehož základní pohotovostní hmotnost je 17 a bojová hmotnost 22 tun, speciální podvozek, nástavbu vyvinula Nexter Systems.
„Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ popsal Ritschel s tím, že Titus je jediné vozidlo daných vlastností ve své kategorii.
„Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ poukázal a dodal, že pro zákazníky Tatry by se speciál vyráběl v Česku, zatímco pro zákazníky Nexteru by si ho Francouzi na tatrováckých podvozcích dělali sami.
Plánují jich prodat přes tisíc ještě letos
I přesto, že s Titusem ještě letošní plány kopřivnické automobilky nepočítají, chtěla by letos Tatry prodat více než tisíc vozidel. Přitom v roce 2012 prodala Tatra jen asi 500 aut, v roce 2013 přes 700 automobilů a vloni 850 vozidel. Loňský obrat společnosti přesáhl 3,7 miliardy korun, zisk před zdaněním byl téměř půl miliardy.
„Bezpečnostní situace ve světě není dobrá a vypadá to, že se nezlepšuje. Spousta států investuje větší a větší prostředky do zajištění obranyschopnosti. Náš vojenský program se blíží k padesáti procentům a výhledy do budoucna ukazují, že vojenská výroba bude stoupat,“ uvedl předseda představenstva a obchodní ředitel Tatry Trucks Petr Rusek.
Doplnil, že klienti automobilky se dnes rekrutují ze zemí severní i jižní Ameriky, Afriky i Asie. „Poptávka po vojenských speciálech roste a měla by růst dál. Vidíme na zakázky do konce února či března 2016, což dělá výrobnímu řediteli vrásky na čele,“ poznamenal s úsměvem.
Zároveň ale upozornil, že Tatra nevyrábí ani neprodává žádnou smrtonosnou techniku. „Většinou jsou to logistická vozidla, které zásobují jednotky, přemisťují vojáky.“
Nedostatek zaměstnanců
Co však vedení Tatry trápí, je nedostatek zaměstnanců. „Potřebujeme urgentně 60 až 80 lidí do výroby, zejména obráběče a další technické profese,“ potvrdil Rusek a pokračoval: „Nutně potřebujeme sehnat lidi k obráběcím strojům, abychom dokázali vyrobit více náprav, víc centrálních rour, více podvozků.“
Dnes firma zaměstnává 850 lidí, dalších zhruba 500 lidí zaměstnávají dvě dceřiné společnosti. Podle Ruska by však mohla Tatra každoročně přijímat 100 až 150 zaměstnanců. „Kdybychom neměli problémy s jejich sháněním zaměstnanců, tak bychom neměli mít zásadní technologický problém vyrábět 1500 až 2000 vozů ročně,“ nastínil.