Článek
Stavbaři pracující na dostavbě dálnice D4 pokračují u obce Milín na Příbramsku s odstřely skal. Část 577 metrů vysokého kopce Běleč tam ustupuje novému jízdnímu pruhu.
„Příprava odstřelu byla náročná, protože se ukázalo, že geologický průzkum nebyl úplně přesný. Na místě je hodně sypké horniny a balvanů a trvalo, než se stavaři dostali k té samotné hornině na odstřel,“ vysvětlila Daniela Pedret, mluvčí sdružení Via Salis, jež dálnici pomáhá budovat.
„Na odstřel se používá metoda ‚drill and blast‘, která je velmi šetrná. Snažíme se co nejméně zatěžovat řidiče i občany a minimalizovat otřesy a prach. Používáme speciální rohože, které zabraňují rozletu horniny,“ objasnila.
V době odstřelu je silnice I/4, která teď pod kopcem vede, pro řidiče vždy na půl hodiny uzavřená. „Auta ale nestojí, mají možnost objezdu přes obec Milín,“ doplnila mluvčí.
Na dálnici D4 se proháněla formule. Opět
Práce na odstřelech začaly v polovině října tohoto roku a budou dle Daniely Pedret trvat ještě dalších sedm až osm měsíců. Dohromady jich bude podle potřeby sedmdesát až osmdesát. Vytěží se při nich přibližně 43 tisíc metrů kubických horniny. „Potom se použije při terénních úpravách budoucí D4,“ dodala.
Dostavba dálničního úseku mezi Příbramí a Pískem začala na jaře loňského roku. „Teď máme hotovo asi 36 % projektu. Dokončený by měl být na konci roku 2024. Zatím se pořád držíme plánu, jak ve financích, tak ve stavbě. Celý projekt bude stát kolem 18 miliard,“ sdělila mluvčí.
Výstavba probíhá formou PPP projektu (Public Private Partnership, spolupráce státu se soukromým sektorem).
„Znamená to, že během stavby stát nic neplatí, financuje ji koncesionář. Ve chvíli, kdy stavbu předá do provozu, do užívání, stát ji začne splácet. V tomto případě to bude 24 let. Po tu dobu koncesionář stavbu provozuje a udržuje. Na konci koncesionářského období ji předá státu ve stavu, který lze označit jako nový,“ vysvětlila Pedret ze společnosti Via Salis, jež patří do konsorcia DIVia budující nový úsek.